Artikel från Uppsala universitet

9 mars 2011

Viktigt steg mot bättre diagnos av kronisk trötthet

Patienter med kronisk trötthet och patienter som lider av sviterna efter en Borreliainfektion uppvisar likartade symptom och har därför varit svåra att diagnostisera rätt. Nu har Uppsalaforskare tillsammans med amerikanska kollegor funnit att proteinsammansättningen i ryggvätskan är olika hos de båda patientgrupperna.

Studien som nyligen publicerats i den välrenommerade tidskriften PLoS One, innebär att förutsättningarna för bättre diagnos och behandling av de båda tillstånden har ökat väsentligt. Men bättre diagnos kan forskarna förhoppningsvis snabbare utveckla effektivare behandling.

–    Att upptäcka signifikanta skillnader i proteinsammansättning hos dessa två patientgrupper är ett viktigt steg på vägen, säger Jonas Bergquist, professor i analytisk kemi och neurokemi och forskningsledare för Uppsalas universitets del av studien.

I den aktuella studien har Uppsalaforskare tillsammans med amerikanska kollegor undersökt proteinsammansättningen i ryggvätskan hos de båda patientgrupperna. De fann hundratals proteiner som är unika för de respektive sjukdomstillstånden och lätta att skilja från friska patienter. Ryggvätskan fungerar i detta avseende som ”fönster” mot hjärnans kemi.

Kronisk trötthet är ett relativt vanligt tillstånd, och det är inte ovanligt med sviter efter en Borreliainfektion, som bland annat involverar allvarlig trötthet. Studien påvisar också en mätbar fysiologisk förändring hos patienter med långvarig trötthet, vilket visar att det inte bara har en psykologisk bakgrund utan även en biologisk.

Studien omfattade 43 patienter med kronisk trötthet, 25 med Borrelia och elva friska kontrollpersoner. Kronisk trötthet kunde kopplas till 738 unika proteiner, borrelia till 692.

Läs artikeln i PLoS One [Ref 1].

För mer information, kontakta Jonas Bergquist, tel:  018-471 36 75, 070-962 13 93, jonas.bergquist@kemi.uu.se