Artikel från forskning.se

Den här artikeln kommer från redaktionen på forskning.se. Läs om hur redaktionen jobbar.

14 februari 2011

Sociala nätverk för forskare

Facebook, twitter och youtube — alla tycks vilja synas i sociala medier. För forskare som vill diskutera forskning och utöka sitt internationella samarbete finns skräddarsydda nätverk just för detta.

Johan Eklund är kommunikationsansvarig för Sverige på det sociala nätverket Researchgate som har kontor i Berlin, Tyskland. Det är ett av flera sociala nätverk som riktar sig mot den akademiska världen.

Researchgate, vad är det?
— Det är ett socialt nätverk för forskare som kombinerar klassiska nätverksfunktioner, som profiler och diskussionsgrupper, med en akademisk platsbank, litteratursökning och evenemangskalender. Målet är att utöka samarbetet mellan forskare internationellt och i dagsläget har vi medlemmar i 196 länder, allra flest i USA och Storbrittanien.

Litteratursökningen använder flera, stora databaser och det finns även möjlighet för forskare att publicera egna granskade artiklar via open access. Kombinationen av skräddarsydda forskartjänster med klassiskt, socialt nätverkande är enligt Johan Eklund utmärkande för Researchgate.

— Det är inte så många som kombinerar open access och databassökning med diskussionsforum. Det finns ett par mindre forskarnätverk, men vår främsta konkurrent är Academia, som även det är ett internationellt nätverk.

Kan vem som helst gå med i nätverket?
— Ja, alla kan gå med. Men av de som är medlemmar i dag har majoriteten  en doktorsexamen eller högre i något ämne. Den mest representerade disciplinen är i nuläget naturvetenskap. Bland övriga medlemmar finns till exempel studenter som är intresserade av att hitta forskning inom olika områden och som vill diskutera och ställa frågor till verksamma forskare.

Vilka står bakom sajten?
— Vi har funnits sedan maj 2008 och initiativtagare är tre forskare från Tyskland. En av dem, Ijad Madisch, kläckte idén när han insåg att det är mycket forskningsresultat som man aldrig hör talas om, inte minst de negativa resultaten. I ett nätverk kan man diskutera all forskning. Till exempel kan en kemist som helt har fastnat i sitt forskningsprojekt dela med sig av problemet till andra inom samma disciplin och därmed få hjälp att komma vidare.

Upplever ni att forskare gör detta, delar med sig av sina erfarenheter?
— Ja, verkligen.  Diskussioner i tusentals ämnesspecifika grupper pågår varje dag. En av de mest aktiva grupperna är gruppen “Methods” där forskare utbyter erfarenheter av olika metoder inom exempelvis kemi, biologi och medicin. Alla som går med i nätverket är ju intresserade av att föra forskningen framåt.

Text: Elin Melin, forskning.se

Fotnot: I faktarutan till höger finns länkar till Researchgate och till flera andra liknande sociala nätverk.

red@forskning.se