Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

29 oktober 2010

Lättare mäta hur nyttig fisken är

Nu kan den odlade rödingens eller laxens innehåll av nyttigheter mätas på bara några minuter.

Det är forskare vid SLU i Uppsala och Umeå som har utvecklat metoden som bygger på NMR-spektroskopi*.

Man kan mäta halterna av fleromättade omega 3-fettsyror och speciellt av de havsspecifika fettsyrorna DHA och EPA i fiskens muskelvävnad utan föregående preparering av provet.

Även andra små, nyttiga molekyler kan mätas på samma enkla sätt. Några exempel är anserin och betain, som stärker proteinstrukturen i musklerna, skyddar cellerna från att kollapsa på grund av osmos, och som fungerar som antioxidanter.

Med denna nya metod kan fiskforskarna kontinuerligt följa hur olika tillsatser till fodret påverkar den odlade fiskens innehåll av fettsyror och andra för människan nyttiga ämnen.

*NMR=Nuclear Magnetic Resonance (kärnmagnetisk resonans), NMR-spektroskopi anger ordagrant att man tittar på ett spektrum.

Corine.Sandstrom@kemi.slu.se, 018-67 22 17