Artikel från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet

17 november 2009

Ny upptäckt om hur nya hjärnceller bildas

Födelsen av nya nervceller i hjärnan regleras av en peptid som kallas C3a. Ämnet påverkar direkt stamcellernas mognad till nervceller och är också viktigt för de nya nervcellernas vandring genom hjärnvävnaden. Det visar ny forskning från Sahlgrenska akademin som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Stem Cells.

Forskningen är genomförd på möss och odlade celler, men kan leda till en ny läkemedelskandidat för människor. Ett sådant läkemedel skulle kunna ges till patienter som fått stroke eller andra sjukdomar som skadar eller dödar nervcellerna.

– Våra forskningsrön visar att man skulle kunna använda molekyler som liknar peptiden C3a för att öka nybildningen av nervceller och stimulera ersättningen av nervceller som förlorats på grund av skada eller sjukdom, säger docent Marcela Pekna som lett forskargruppen vid Sahlgrenska akademin.

Peptiden C3a är en del av kroppens immunsvar. Ämnet ingår det som brukar kallas komplementsystemet, som är en grupp proteiner i människans blod som är avgörande för flera immunologiska reaktioner.

– Vår forskargrupp var den första i världen att visa att komplementsystemet också spelar en viktig roll för reparation och regenerering av hjärnan. Det var en förvånande upptäckt som öppnat ett helt nytt forskningsfält för hjärnforskare, säger Marcela Pekna.

FAKTA NYA NERVCELLER
Nya nervceller bildas i hjärnan under hela livet. Hjärnans stamceller bildas i hippocampus och i subventrikulära zonen, ett område som gränsar till de vätskefyllda hålrummen. Stamcellerna från den subventrikulära zonen mognar till nervceller i luktloben, men kan också vandra ut i hjärnan för att ersätta nervceller som skadats eller förstörts. Genom att ta reda på mer om hur nya nervceller uppstår och vad som styr deras vandring hoppas stamcellsforskare hitta nya sätt att behandla stroke, Parkinsons sjukdom och andra sjukdomar som beror på att nervceller inte fungerar som de ska.

Tidskrift: Stem Cells