Artikel från Lunds universitet

13 oktober 2009

Växlande proteinformer kan ligga bakom dödlig nervsjukdom

Lundaforskare har tagit en ögonblicksbild på hur det går till när proteiner plötsligt ändrar form, klibbar ihop och bildar strukturer som man tror sätter igång dödliga processer i nervsystemet. Upptäckten öppnar för möjligheten att i framtiden skapa skräddarsydda läkemedel mot en förödande nervsjukdom, ALS.

Vetenskapliga rön pekar på att ALS, i likhet med andra neurologiska sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons, orsakas av att kroppens egna proteiner klumpar ihop sig och bildar molekylära strukturer som är dödligt giftiga för nervcellerna. Men man har hittills inte vetat vad som gör att proteinerna börjar klumpa ihop sig till större aggregat. Nu har forskare vid Lunds universitet för första gången lyckats skapa en bild av vad som händer med proteinerna i det allra första, ödesdigra steget mot sådana aggregat.

– Det visar sig att proteinet superoxid-dismutas växlar mellan sin normala struktur och en felveckad form, säger Mikael Akke, professor i fysikalisk kemi vid Lunds universitet.

Mikael Akke förklarar att proteinstrukturen under ett kort ögonblick vecklas upp och exponerar klibbiga ytor som normalt är dolda i proteinets inre. Dessa klibbiga ytor gör att två eller flera proteinmolekyler klumpar ihop sig och bildar den första byggstenen till de strukturer som tros ligga bakom ALS.

Akkes forskargrupp använde NMR-spektroskopi för att skapa en bild av den felveckade strukturen, som ingen tidigare kunnat studera. Forskargruppen är verksam vid Lunds universitets Centrum för Molekylär Proteinvetenskap, där det ingår forskare från både LTH och naturvetenskapliga fakulteten. Genom att forskarna nu rapporterat hur den felveckade proteinstrukturen ser ut öppnas möjligheten att utveckla läkemedel som förhindrar den farliga felveckningen. Man hoppas på så vis kunna bota ALS i framtiden.

ALS, amyotrofisk lateralskleros, är en fruktad och obotlig sjukdom som skadar nervceller i hjärnan och ryggmärgen, med muskelförtvining och andningsförlamning som följd. ALS fick ett ansikte i Sverige genom Ulla-Carin Lindquist, Rapports kända nyhetsankare, som gjorde en film och skrev en bok om sin sista tid innan hon avled av ALS i mars 2004. I Sverige drabbas varje år ungefär 200 människor av ALS.

Artikeln “Transient structural distortion of metal-free Cu/Zn superoxide dismutase triggers aberrant oligomerization” publiceras denna vecka i Proceedings of National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), Early Edition online.

För mer information, kontakta Mikael Akke på tel nr 046 – 222 82 47 eller Mikael.Akke@bpc.lu.se