Artikel från Örebro universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

16 september 2009

Vilken roll ska högre utbildning spela i samhället?

Jakten på ekonomisk tillväxt har fått ett stort inflytande över den svenska utbildningspolitiken inom högskoleområdet. ”Det har lett till att arbetsmarknadens behov och efterfrågan av anställningsbara studenter betonas på bekostnad av att studenterna lär sig tänka kritiskt”. Det säger pedagogikforskaren Ingrid Unemar Öst vid Örebro universitet, som efterlyser en bredare debatt om vilka mål som ska styra den högre utbildningen.

I dag har Bolognaprocessen, som är ett samarbete mellan 46 europeiska länder för att främja rörlighet men också anställningsbarhet, hamnat i fokus. De olika partiblocken står inte längre för någon variation och de har alla varit positiva till Bolognaprocessen.

– Den innebär att våra möjligheter att själva formulera politiken på högskolans område begränsas. Den svenska högskolepolitiken antar en byråkratisk karaktär och kommer främst att administrera och förvalta övernationella beslut, säger Ingrid Unemar Öst.

Inom utbildningspolitiken har alltid en relation mellan arbetsmarknad och utbildning varit viktig men det har också påtalats att högre utbildning inte enbart ska handla om vem studenten ska bli i arbetslivet utan också som person. Att få ett arbete är ett av målen men också att utvecklas till en självständig, kritiskt tänkande och aktivt deltagande student.

Efter millenniumskiftet har till exempel demokratimålen om samverkan, breddad rekrytering och mångfald hamnat i skymundan. De hade tidigare ett starkt politiskt stöd inom den svenska utbildningspolitiken och högskolorna uppmanades arbeta aktivt för att motverka snedrekrytering och för att utbilda studenter som både skulle kunna ta plats på arbetsmarknaden och delta aktivt i samhällets demokratiska processer.

– Målet var att utbilda studenter som arbetade för demokrati, jämlikhet och rättvisa, säger Ingrid Unemar Öst.

Ingrid Unemar Öst efterfrågar en bredare diskussion och granskning av den utveckling som vi ser i dag.

– Nästan hälften av alla individer i en årskull studerar på högskolan någon gång i livet. Inriktningen av högskolans verksamhet är viktig och min forskning ger ett underlag för vidare diskussion om vilken roll den högre utbildningen ska spela i samhället i dag, säger Ingrid Unemar Öst.

Ingrid Unemar Öst disputerar på avhandlingen Kampen om den högre utbildningens syften och mål 25 september 2009 klockan 13:00 i hörsal P2, Prismahuset, Örebro universitet.

Kontaktinformation
För mer information kontakta: Ingrid Unemar Öst: 070 216 40 83, ingrid.unemar-ost@oru.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera