Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

26 mars 2009

Miljövänligt trädäck värderas högt

Träföretag som producerar exempelvis träterrasser och trägolv behöver kunna ta reda på vad konsumenterna vill ha. Anders Roos vid SLU i Uppsala och hans forskarkollegor har använt olika preferensanalyser för att ta reda på det.

Med hjälp av tränade ”smakpaneler” beskrevs egenskaperna för trämaterialen. Information om viktiga egenskaper hos en idealprodukt från sådana sensoriska analyser kan användas både i produktutvecklingen och i marknadsföringen av nya träprodukter.

För att få kunskap om vad folk tycker om frågade man vanliga konsumenter. Det visade sig att de flesta golvköpare gillade massivt trä, t.ex. ekparkett och furugolv, mer än laminatskivor och trä-plastkompositer. Vidare uppskattade man täta årsringar och få kvistar i sitt terrassgolv.

Miljöcertifiering ansågs vara viktig, liksom priset. Det var oftare män som var prismedvetna medan kvinnor oftare tryckte på utseendet. Könsfördelningen var dock jämn bland dem som värderade miljöcertifiering högt.


Text: Nora Adelsköld

Kontaktinformation
Kontakt
Anders.Roos@sprod.slu.se

018-67 15 64

Institutionen för skogens produkter, http://www.sprod.slu.se/

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera