Artikel från Linköpings universitet
14 augusti 2008

Mekanism bakom kokainbegär identifierad

En möjlig väg att i framtiden förhindra återfall i drogberoende har upptäckts av forskare vid Linköpings universitet och det tyska cancerforskningscentret DKFZ. Målet är de dopaminproducerande nervcellerna i mitthjärnan.

Tidigare forskning har visat att dessa celler blir mer retbara när man tar droger. För att ta reda på den funktionella betydelsen av detta använde forskarna en musmodell för kokainberoende. När man blockerade cellernas mottagare (receptorer) för glutamat – hjärnans viktigaste signalämne – försvann risken för återfall i beroendet. Resultaten publiceras i den högt rankade tidskriften Neuron.

De dopaminproducerande nervcellerna är centrala i hjärnans belöningssystem. Beroendeframkallande droger orsakar att dopaminhalten i omgivningen stiger, vilket i sin tur påverkar andra nervceller och framkallar olika kroppsliga och mentala reaktioner.

Kokain har en mycket snabb effekt på dopaminnivåerna, vilket förklarar att den är bland de mest beroendeframkallande drogerna.

– När man tar kokain, ökar antalet glutamatreceptorer vilket gör cellen mer retbar. När vi blockerar den processen förhindrar vi återfall i beroende. Detta är intressant kliniskt eftersom det är i det skedet man får tag i patienterna, säger David Engblom, neurobiolog vid Linköpings universitet och huvudförfattare till artikeln.

Artikeln Glutamate Receptors on Dopamine Neurons Control the Persistence of Cocaine-Seeking av David Engblom med flera publiceras i Neuron den 14 augusti.

David Engblom, forskarassistent, Avdelningen för cellbiologi