5 februari 2008

Kompost minskar korkrotsjuka

Den jordburna tomatsjukdomen korkrot är det största odlingsproblemet i ekologiska tomatodlingar.

Korkrot orsakas av svampen Pyrenochaeta lycopersici, som infekterar tomatplantans rötter och försvårar dess vatten- och näringsupptag. Så mycket som 30-40 procent av skörden kan förloras vid kraftiga angrepp. Tidigare forskning har visat att tillförsel av kompost i vissa fall kan hämma växtskadegörare.

Mahbuba Hasna vid SLU i Uppsala har visat att tre veckors tomatplantor, som planterades om i en blandning av smittad jord och trädgårdskompost (20 procent), undgick en tiondel av angreppen av korkrotsjuka. Denna kompost hade låg halt av ammonium och hög halt av kalcium, vilket visade sig hämma utvecklingen av korkrot.

Den svampätande nematoden Aphelenchus avenae kunde reducera angreppet i infekterad jord utan kompost. När kompost var närvarande fick man emellertid ingen effekt, inte heller när metoden testades i en kommersiell odling. Det kan förklaras med en för hög angreppsnivå eller med att nematoderna inte trivdes.

Det finns alltså inte en enskild metod att rekommendera mot korkrotsjuka. För att hålla angreppsnivån på en acceptabel nivå måste ympade plantor på motståndskraftiga rötter kombineras med t.ex. användning av kompost och biologiska bekämpningsmedel.

Birgitta.Ramert@vpe.slu.se, 018-67 27 52