Artikel från Linköpings universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

12 december 2007

Mobilen som förstärker verkligheten

I filmer som “Sagan om ringen” är det numera vanligt att den verkliga världen blandas med den virtuella. Snart kan vem som helst göra samma trick även i realtid, med en kameramobil som enda hjälpmedel.

Det kallas Förstärkt verklighet eller Augmented Reality (AR) och är sedan länge en hägrande vision i medievärlden. Problemet har varit den dyrbara och klumpiga utrustning som krävts för lyxen att kunna placera virtuella föremål i den fysiska verklighet man befinner sig i.

Anders Henrysson, doktorand vid Avdelningen för Visuell informationsteknologi och tillämpningar (VITA), Linköpings universitet, använder i stället en kameramobil som plattform för tekniken.

– Vad har folk över hela världen? Jo, en mobil. Mobilerna utvecklas nu enormt snabbt till små datorer som erbjuder extremt spännande möjligheter, säger Anders Henrysson som på fredag lägger fram sin doktorsavhandling.

Den unika teknik som han utvecklat gör kameramobilens display till ett genomskinligt fönster där en 3D-struktur i mobilens dator tar plats i den verkliga omgivningen.

Ett exempel är världens första annonskampanj i AR, som Anders Henrysson var med och skapade under en forskningsvistelse vid HIT Lab NZ i Nya Zeeland. Beställare var Wellington Zoo. I tidningsannonserna fanns bara en kvadrat med ett intetsägande mönster i svartvitt, samt en text med instruktioner där läsaren uppmanades att via sms ladda ner ett litet program till sin mobil. Sedan var det bara att passa in markören i displayen varpå man kunde se en björn, en gepard eller en giraff promenera omkring i tidningen.

Så här går det till: när användaren riktat in kameran så att hela markören syns i displayen, identifieras mönstret av mobilens datorenhet, som matchar detta mot en digital mall i programmet. Då renderas (ritas) den tredimensionella grafiken och blandas med den bild av omgivningen som syns i displayen. Sedan upprepas sekvensen med interaktiv hastighet, ungefär tio gånger i sekunden.

Med hjälp av trådlös överföring, till exempel Bluetooth, kan två eller flera mobiler interagera med varandra. Anders Henrysson har skapat ett tennisspel där spelarna använder sina mobiler som racketar.

Det är på spelmarknaden tekniken kommer att slå igenom först, tror Anders Henrysson. Men många andra tillämpningar är möjliga till exempel inom sjukvård, logistik och samhällsplanering.

Avhandlingen Bringing augmented reality to mobile phones läggs fram fredag 14 december 2007 kl 13.15 i sal K2, Kåkenhus, Linköpings universitet Campus Norrköping.
Opponent är Dr Kari Pulli, Nokia Research Center, New York.

Kontaktinformation
Kontakt:
Anders Henrysson 011-363493, andhe@itn.liu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera