Artikel från Umeå universitet

29 oktober 2007

Umeåforskare utsedd till Fellow av AAAS

Dan Hultmark, professor vid Umeå centrum för molekylär patogenes, Umeå universitet, har som ende svensk utnämnts till en av årets nya "fellows" av den amerikanska vetenskapliga sällskapet AAAS, utgivare av tidskriften Science.

AAAS motiverar utnämningen av Hultmark till fellow i gruppen biologiska vetenskaper med att han gjort “framstående bidrag till områdena cellbiologi och molekylär fysiologi, särskilt för att han kartlagt den molekylära regleringen av immunsvar hos insekter”. Bland 2007 års 471 utsedda fellows från hela världen är Dan Hultmark den ende från Sverige. Ett officiellt certifikat och en rosettpin i guld och blått kommer att utdelas till nya fellows vid AAAS årliga möte i Boston 16 februari 2008. Alla nyutnämnda listas i dagens utgåva av Science, se http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/318/5850/586, rulla ned till “AAAS Members Elected as Fellows”.

Traditionen med AAAS Fellows startades 1874. För närvarande kan medlemmar bli aktuella som fellow om de nomineras av sina respektive medlemsorganisationers styrgrupp, av tre tidigare utsedda Fellows eller av chefen för AAAS. Styrgruppen för respektive område granskar sedan nomineringarna och skickar in en slutgiltig lista till AAAS rådsförsamling, som sedan röstar sedan fram den slutgiltiga fullständiga listan.

Läs mer om AAAS fellows på http://www.aaas.org/aboutaaas/fellows/

En högupplöst porträttbild i färg på Dan Hultmark finns att ladda ned från

American Association for the Advancement of Science (AAAS) är världens största allmänvetenskapliga sällskap och utgivare av tidskriften Science (www.sciencemag.org). AAAS grundades 1848, och omfattar 262 anslutna sällskap och vetenskapsakademier, sammanlagt 10 miljoner människor. Science har det största antalet betalande prenumeranter av alla allmänna vetenskapliga tidskrifter inom peer-reviewsystemet, och beräknas läsas av ca en miljon människor. Den icke-kommersiella organisationen AAAS (www.aaas.org) är öppen för alla och uppfyller sitt updrag att “främja vetenskapen och tjäna samhället” genom initiativ inom forskningspolitik, internationella program, vetenskaplig utbildning med mera. Man publicerar bland annat de senaste forskningsnyheterna på webbplatsen www.eurekalert.org.

Dan Hultmark, professor vid Umeå centrum för molekylära patogenes, Umeå universitet, nås på e-post dan.hultmark@ucmp.umu.se eller telefon 090-785 67 78.