Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

9 oktober 2007

Äppelpartner finns i tabell

Självsteriliteten hos ett hundratal svenskodlade äppelsorter har kartlagts.

Äppelblommor måste pollineras för att kunna sätta frukt. Eftersom äpplen är självsterila, måste pollenet dessutom komma från en annan äppelsort. Både yrkes- och hemträdgårdsodlare kan få dålig fruktsättning om inte de valda äppelsorterna passar ihop.

Ett antal självsterilitetsgener, s-gener, bestämmer vilka pollenkorn som ska få växa ner genom blommans pistill och så småningom befrukta äggcellen som finns längst ner i pistillen.

Det finns redan data på dessa gener för 250 utländska sorter och nu har forskare vid SLU i Balsgård undersökt ett hundratal svenskodlade äppelsorter. De har identifierat fjorton olika s-gener med dna-baserade metoder.

Sorterna och deras s-gener finns i en tabell där man enkelt kan se efter om två sorter kan pollinera varandra eller ej. För maximal fruktsättning bör de två sorterna i ett tilltänkt “par” ha helt olika s-gener. Har de en gemensam s-gen blir det visserligen fruktsättning, men oftast sämre än vad sorterna egentligen kan prestera.

BILDTEXT: Självsteriliteten hos ett hundratal svenskodlade äppelsorter har undersökts. I en tabell kan man matcha olika sorter med varandra. Foto: Nora Adelsköld