Artikel från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet

20 juni 2007

Cirkulerande blodceller kan bidra till ny kärlförträngning

När åderförkalkning behandlats samlas ofta celler vid ärret och en ny förträngning växer fram. Vita blodkroppar som vanligtvis cirkulerar med blodet är med och bygger upp ärrvävnaden. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin.

Varje år genomgår flera tusen svenskar behandling för åderförkalkning, antingen med ballongvidgning eller med bypassoperation. Förträngningen i kärlet kommer dock ofta tillbaka. I uppemot 40 % av fallen växer vävnaden vid ärret så att kärlet börjar täppas till igen.
– Det har länge varit omdiskuterat varifrån cellerna som bildar ärrvävnaden kommer. Våra resultat visar att de kommer från utsidan av bypassen vid inkopplingsstället, men också att celler som bärs med i blodet kan bli byggstenar i ärrvävnaden. Det är ett uppseendeväckande fynd, säger kärlkirurgen Stefan Mellander.

I studien genomförde forskarlaget de operationer som brukar utföras på patienter på gris. En ballongvidgning utfördes av en kranspulsåder i hjärtat och en bypassoperation genomfördes på bäckenartärerna. Strax efter ingreppen återfördes märkta vita blodkroppar till grisens blodcirkulation.
– En månad senare kunde vi se att de inmärkta blodcellerna fanns i ärrvävnaden som orsakade den nya förträngningen. Vi visar därmed att cirkulerande blodburna celler kan ändra skepnad och delta som vävnadsbildande celler i ärrvävnaden, säger Stefan Mellander.

Avhandlingen visar också att det går att påverka bildningen av ärrvävnad genom att slå ut en cellkälla. Det mellersta lagret av grisens artär behandlades med specifik ljusterapi där bypassen kopplades in. Även vid en kraftig ballongskada i kanin slogs cellerna i det mellersta kärlväggslagret ut.
– Efteråt kunde vi konstatera att ärrvävnaden blivit signifikant mindre där vi slagit ut cellerna jämfört med djur där vi inte gjort det. Genom att påverka en cellkälla kan vi alltså få mindre förträngande ärrvävnad efter både bypasskirurgi och ballongvidgning, säger Stefan Mellander.
Metoden har ännu inte utvärderats på människa.

Avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, institutionen för medicin, avdelningen för molekylär och klinisk medicin