Artikel från Handelshögskolan i Stockholm

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

11 juni 2007

Second Life – ekonomin i den virtuella världen

Allt fler företag går in i virtuella världar som Second Life och Entropia. Där agerar företagen på ett nytt sätt; de gör affärer, rekryterar medarbetare, testar prototyper, investerar, bygger varumärken, annonserar, gör välgörenhetsinsatser mm. Vid en konferens arrangerad av IFL vid Handelshögskolan i Stockholm behandlas nedanstående frågeställningar.

• Vad är egentligen Second Life och Entropia?
• Vilka är där, varför och vad gör de där?
• Kan man göra lönsamma affärer i den virtuella världen?
• Hur driver man företag i Second Life?
• Är det bara en modefluga eller ett nytt teknologiskt genombrott?

Konferensen kommer även att sändas live i Second Life.

Praktiska upplysningar
Tid: Torsdagen den 14 juni 2007, kl. 13.00-17.00
Plats: Handelshögskolan i Stockholm, Sveavägen 65, Stockholm

Konferensen hålls på engelska.

Journalister är välkomna att närvara under konferensen. Frågor och anmälan skickas till catrin.tengblad@ifl.se, 08-586 175 95 eller judit.weibull@ifl.se, 08-586 175 47.

Program

13.00 Välkommen, Peter Hägglund, VD, IFL vid Handelshögskolan

13.10 En virtuell utflykt till Second Life, Johan Howard, avatar och guide

13.20 Kapitalismen i dess destillerade form finns på SL, Waldemar Ingdahl, VD, Eudoxa

13.55 Erfarenheter från den virtuella världen?
IBM, Mikael Haglund
Barncancerfonden, Johan Björkman

14.25 Hur agerar virtuella företag i SL?
Second Sweden, Johan Hedberg
TheKonstrukt, Alexander Kanaev

14.50 Kaffe

15.15 Hur fungerar varumärken i SL? Micael Dahlén, Handelshögskolan i Stockholm

15.30 SL som en modefluga eller ett teknologiskt genombrott? Robin Teigland, Handelshögskolan i Stockholm

16.00 Avslutning med Ana Valdés, författare

16.30 Konferensen avslutas

Konferensens moderator: Johan Roos, professor, Dean för MBA-programmet, Handelshögskolan i Stockholm.

Om IFL vid Handelshögskolan i Stockholm
IFL vid Handelshögskolan i Stockholm är ett av Europas främsta institut för avancerad ledar- och affärsutveckling. Det bildades 2005 då verksamheterna i Handelshögskolan i Stockholm Executive Education och IFL – Institutet för Företagsledning fördes samman. Företaget tillhör Nordeuropas största producenter av ledarutbildning och erbjuder, i tillägg till sina skräddarsydda program, öppna utvecklingsprogram inom olika delområden av företagsledning. IFL vid Handelshögskolan finns representerat i Sverige, Norge, Finland, Ryssland, och genom systerbolag även i Lettland.

www.ifl.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera