Artikel från Stockholms universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

29 maj 2007

Hur viktig är den mänskliga faktorn i trafiken?

Hur mycket information kan vi hantera samtidigt när vi kör bil? Kan människan klara av alla IT-applikationer som kommer in i transportsystemet? Dessa frågor besvarar Christopher Patten i en ny avhandling vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

Avhandlingen fokuserar på förarens mentalbelastning. Mentalbelastning hos en förare handlar om hur mycket information föraren kan hantera under körningen. Mentalbelastningen varierar hela tiden under körningen beroende på många olika faktorer. Hur föraren presterar påverkas av hans eller hennes erfarenhet och träning (förarutbildning) men även av andra faktorer som distraktion.

I avhandlingen slås fast att det inte är en myt att en förare med mycket erfarenhet klarar av att hantera mera komplexitet i trafiken och kan “tåla” mera distraktion än förare som kör sällan eller nyss börjat köra bil.

Distraktion från mobiltelefonsamtal, med både handsfree och handhållna system, har också analyserats. Resultaten visar att om föraren inte har uppmärksamhet på trafiken omkring sig, spelar det igen roll om det finns en eller två händer på ratten. Det är alltså samtalets komplexitet som avgör hur distraherad föraren blir.

Avhandlingens titel: Cognitive Workload and the Driver

Kontaktinformation
Ytterligare information:
Christopher Patten, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet, mobil 070-626 16 37, e-post: christopher.patten@vv.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera