Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

8 maj 2007

KTH Racing premiärvisar årets formelbil

Fredagen 11 maj presenterar KTH Racing sin nya formelbil. Bilen har tagits fram av ett 20-tal KTH-studenter som har utvecklat ett eget elektroniskt växlingssystem och tagit fram flera andra högteknologiska lösningar för att skapa en vinnarbil.

Årets bil, KTHR4, är både lättare och snyggare än fjolårets bil. Lättare tack vare flitigt användande av kompositmaterial, snyggare genom ett samarbete med en student på Konstfack. Bilen är uppbyggd runt en stålrörsram och fordonsdynamiken är helt nydesignad jämfört med tidigare år, vilket innebär nya stötdämparkonfigurationer och omarbetad hjulupphängning.

Växlingarna sköts med paddlar bakom ratten och det egenutvecklade elektroniska växlingssystemet ger snabba och exakta växlingar. Bilen har också ett mycket avancerat antispinnsystem, samt ett specialanpassat loggsystem som gör det möjligt att mäta och analysera en mängd parametrar under träning och tävling.

Årets bil får dessutom en helt ny motor, denna gång hämtad från en Suzukimotorcykel av modell GSX-R. Precis som tidigare kommer motorn att turbokonverteras. Volymen är fortfarande 600 cm3 men i år ska bilen köras på etanolbränslet E85, vilket gör det möjligt att dra ännu mer nytta av överladdningen. Etanolen kommer dessutom användas som kylmedel och på så sätt elimineras behovet av laddluftkylare.

KTHR4 började byggas i september förra året och målet är att delta i sommarens Formula Student-tävlingar i England och Tyskland. Årets tävlingar hålls på de anrika banorna Silverstone och Hockenheim. Teamets ambition är att nå framskjutna placeringar trots att konkurrensen är hårdare än någonsin. Till loppet i England är över 100 bilar från världens alla hörn anmälda.

Genom att teamets medlemmar bidrar med unik kompetens från sina olika områden finns förutsättningarna för en riktigt välbyggd bil. Noggranna motorsimuleringar, detaljerade CAD-ritningar, hållfasthetsberäkningar och goda kunskaper inom fordonsdynamik ligger till grund för bilen, som trots tuffa regelbegränsningar utvecklar ungefär 100 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 3 sekunder. Efter ytterligare 5 sekunder passeras 200 km/h.

Formula Student är en praktisk ingenjörstävling som går ut på att från grunden konstruera och tillverka en ensitsig racerbil enligt ett internationellt reglemente framtaget av SAE, Society of Automotive Engineers. Tävlingen avgörs genom ett poängsystem där man maximalt kan få 1 000 poäng. Poäng ges för bland annat design/konstruktion, ekonomi, väggrepp, acceleration samt för ett långlopp på en gokart-liknande bana.

Tid för avtäckning: Fredag 11 maj, kl. 12.30
Plats: KTH Campus Valhallavägen, Lindstedtsvägen 3 (Borggården), Stockholm

Pressbild: http://www.martenwallgren.com/kthr4/kthr4affischbild.jpg

Kontaktinformation
Kontaktperson: Joakim Karlsson, 0702-34 66 03, jocke@kthracing.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera