Artikel från Handelshögskolan i Stockholm

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

5 mars 2007

Handelshögskolan utmanar Sveriges gymnasieelever

Studenter från Handelshögskolan i Stockholm (HHS) besöker under våren ett stort antal gymnasieskolor och högskolemässor runt om i landet för att utmana eleverna i företagsspelet SSE Business Game.

Hela 36 gymnasieskolor och mässor från Kalix i norr till Helsingborg i söder får besök av studenter från Handelshögskolan under våren. Under besöket får gymnasieeleverna chansen att utmana studenterna i företagsspelet SSE Business Game, som utvecklats vid Handelshögskolan.

− SSE Business Game visar på ett pedagogiskt sätt samspelet mellan olika aktörer i en produktionskedja. Det visar hur förändringar i en organisation kan påverka resultatet, samtidigt som det visar på en mängd olika aspekter inom ämnet ekonomi, säger Emil Svärdfelt, som är student vid Handelshögskolan och ansvarig för projektet.

Utmaningen har formen av en nationell tävling, och eleverna kan själva se sitt och andra skolors resultat på Handelshögskolans hemsida. När projektet avslutas i mitten av april kommer vinnarna att belönas med ett pris.

− För att behålla placeringen som Sveriges högst rankade ekonomiutbildning krävs att vi även fortsättningsvis lyckas dammsuga gymnasieskolorna på talang och skapa intresse för ekonomi, säger Emil Svärdfelt.

Resultatet i SSE Business Game kan följas på www.hhs.se/ambassador.

Kontaktinformation
För ytterligare information, kontakta gärna:

Emil Svärdfelt, projektansvarig för Handelsambassadörerna
Tel. 0730-39 30 58

Magnus Sätterberg, kommunikationsansvarig för Handelsambassadörerna
Tel. 0704-64 89 43

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera