Artikel från Umeå universitet
19 februari 2007

Umeå-arkeolog får prestigefullt internationellt pris

Thomas Larsson, professor och bronsåldersexpert vid Umeå universitet, har tilldelats det prestigefyllda priset Society for American Archaeology’s Book Award 2007.

– Jag är mycket överraskad, säger professor Thomas Larsson. Det här är det högsta betyg man kan få som arkeolog och forskare, så naturligtvis är jag oerhört glad och stolt över utmärkelsen.

Priset Society for American Archaeology’s Book Award, som i arkeologiska kretsar är mycket stort och en intäkt för att forskningen håller högsta internationella klass, gäller boken “The Rise of Bronze Age Society: Travels, Transmissions, and Transformations” (Cambridge University Press) som professor Thomas Larsson har skrivit tillsammans med professor Kristian Kristiansson, Göteborgs universitet. Larsson och Kristiansson är två av de ledande experterna inom europeisk bronsåldersarkeologi. Det är första gången någonsin som priset går till svenska forskare.

I “The Rise of Bronze Age Society” har författarna återskapat den förflyttning och omvandling av kunskap som skedde mellan Östeuropa, Medelhavsområdet och Europa. Med hjälp av arkeologiska fynd och historiska källor visar de hur bronsåldersmänniskornas religiösa, politiska och sociala föreställningar upprätthölls genom långväga kontakter och allianser mellan lokala eliter.

Boken integrerar hittills separata forskningsfält inom Europeisk och medelhavsarkeologi och ger ett alternativ till det traditionella sättet att betrakta kunskapsspridning. Genom att analysera data från hela området presenterar boken en betydelsefull ny tolkning av social utveckling under bronsåldern i Europa. Det gör den till viktig läsning för alla som studerar arkeologi, antropologi och utvecklingen i det tidiga Europeiska samhället.

För mer information eller intervju, kontakta gärna