Tema

Lysande ungt varumärke flyttar till Borås

Arkitekten och designern Torbjörn Lundell hade en vision om att skapa lysande textiler. Visionen blev verklighet och på designutställningen Ung Form 06/07 på Stockholms möbelmässa 2006 visade han fram sin första prototyp i makramé. Det var startskottet för ett händelserikt och framgångsrikt år. Nästa steg är nu att utveckla automatiserad produktion av GloFabs produkter som ska ske i Borås i samarbete med Textilhögskolan vid Högskolan i Borås.

Idén kom redan 2002 då Torbjörn Lundell arbetade på ett arkitektkontor i Stockholm där han skapade visionsbilder i datorn. Genom Stickakademins stipendium fick han sedan möjlighet att börja producera prototyper, det visade sig dock vara ganska komplicerat att få maskinerna att göra vad han ville så till offentliggörandet framställdes tyget manuellt. Efter utställningen på Möbelmässan i Stockholm har de lysande produkterna, tillverkade av optiska fibrer, fått stor uppmärksamhet och publicitet.

– Den största kunden vi fått är Cartier som utanför sin flaggskeppsbutik i München hängt två stora ”byggnadssmycken”. Vi har sålt direkt till Cartier men det var Designliga, ett koncepdesignföretag som gjorde kontakten möjlig, berättar Torbjörn Lundell.

Nu sätter utvecklingen av den automatiserade produktionen igång här i Borås, där GloFab öppnat utvecklingskontor i Espirahuset.

Textilhögskolan bidrar med tekniken

Hittills har all produktion skett manuellt med ett antal knypplerskor som gjort olika delar som sedan sammanfogas till färdiga produkter. Det är en tidskrävande teknik. Automatiseringen kommer att tillgängliggöra GloFabs produkter för en bredare marknad. Textilhögskolans Joel Peterson och Anders Kärrman ska arbeta med utvecklingen utifrån sin breda tekniska kompetens.

– I första skedet ska vi prova teknikerna flatstickning och quiltning och försöka ta fram prototyper. Vi har precis fått en ny maskin som kan sticka med metalliska och stumma material. Vi tror att den lämpar sig för det optiska garnet, förklarar Joel Peterson och fortsätter:

– Ett av mina forskningsområden är just hanterbarhet av textila material. Utvecklingen går väldigt snabbt på materialsidan. Det tas fram mycket nya material som är svåra att hantera. Företag vill göra produkter av dem men tekniken finns inte.

Det är tänkt att projekten ska drivas som examensarbeten för ingenjörsstudenter och designstudenter där även textilföretag som Facilette AB och Ivanhoe ska medverka.
Samarbetet ska förutom produktutveckling också generera forskningsresultat som kan fungera som ett led i marknadsföringen.

– Vi har stor respekt för våra kunder ute i världen, de är smarta och vi måste ge dem smarta produkter. Jag tror att vägen till ett modernt företag idag måste bygga på innovation där forskningen är en viktig del, avslutar Torbjörn Lundell.

Lysande ungt varumärke flyttar till Borås

 lästid ~ 2 min