Artikel från Uppsala universitet

1 februari 2007

Växtekolog skildrar Linnés brudkammare i bild

Sex män i samma äktenskap. Tjugo eller flera män i samma brudkammare. Fyra män, varav två långa och två korta. Linnés indelning av växtriket var närgångna beskrivningar av blommornas privatliv. Med samma intimitet har en av Uppsala universitets professorer, Pauline Snoeijs, utforskat blommornas könsdelar genom kameralinsen.

Pauline Snoeijs är professor i ekologisk botanik vid evolutionsbiologiskt centrum vid Uppsala universitet. Hennes egen forskning rör mikro- och makroalger i Östersjön och Arktis, men vid sidan om sitt arbete har hon ett starkt fotointresse. Inför 300-årsjubileet av Linnés födelsedag började hon fotografera oblyga närbilder, som visar vad han verkligen tittade på när han ordnade växtriket efter blommornas könsorgan.

– Det började som ett fotoprojekt, men sen var steget inte så långt till en bok, säger hon.

Linné var modern, nyskapande men också ifrågasatt. En pionjär på sitt område och en inspiration för generationer av vetenskapsmän. I den bildrika boken tar hon läsarna med på en konstnärlig upptäcksresa genom Linnés sexualsystem för växter. Varje västklass presenteras med bild och citat ur Linnés egen Genera Plantarum, följt av korta texter på svenska och engelska. De flesta vilda växter som avbildas i boken finns med i boken “Flora Suecica” från 1755, men även ett antal odlade växter och växter fotograferade utomlands har inkluderats. Till boken hör en utställning som visas på Smålands nation i Uppsala just nu, och som sedan vandrar vidare inom och utanför Sverige, bland annat till Helsingfors i mars.

– Linné är väldigt spännande. Och han gjorde mycket mer än klassificerade växter, han var till exempel evolutionsteorin på spåren och han var världens första ekolog, säger Pauline Snoeijs.

Bildtext: Boken Linnés brudkammare är ett i det närmaste erotiskt bidrag till floran av Linnéböcker.

Författaren: Pauline Snoeijs föddes i den lilla staden Veghel i Nederländerna 1956. Ett stort naturintresse ledde till biologistudier och därefter doktorsexamen vid Uppsala universitet där hon varit verksam sedan dess.

Boken kan beställas via förlagets hemsida: http://www.arteaforlag.se/