Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

16 november 2006

Odlad fisk växer bra på rapsolja

Odlad lax och regnbågslax får i dagsläget ett fiskbaserat foder. På grund av den minskande tillgången på foderfisk i haven letar man nu efter ersättningsfoder, t.ex. mikroalger, svampar, bakterier och växtoljor.

Om odlade fiskar ges ett foder där fiskolja har ersatts med rapsolja, har den visat sig växa lika bra. Eva Brännäs vid institutionen för vattenbruk, SLU, har givit regnbåge en valsituation mellan foder med olika andel rapsolja. Fisken visade sig då visserligen föredra foder med fiskolja framför foder med rapsolja, men inte fullt ut. För fiskens välbefinnande verkar det gå bra med foder som innehåller mycket rapsolja.

Jana Pickova vid institutionen för livsmedelsvetenskap, SLU, undersöker nu fiskens fettsyresammansättning med den nya dieten. De marina omega 3-fettsyrorna har visat sig minska i fisken och ersättas med den kortare omega 3-fettsyran linolensyra från rapsoljan. Dessutom innehåller fiskköttet en del bioaktiva ämnen som kommer från växtoljan. Vad detta innebär för fiskens och konsumentens hälsa vet man ännu inte.

Eva.Brannas@vabr.slu.se, 090-786 82 95