Artikel från Umeå universitet
17 juli 2006

Umeåforskare identifierar de signaler som styr bildningen av ryggmärgen

En forskargrupp vid Umeå universitet under ledning av Thomas Edlund, Umeå Centrum för Molekylär Medicin, publicerar nu identifieringen av de signalmolekyler som styr bildningen av ryggmärgen under fosterperioden.

Vår förmåga att röra oss beror till stor del på olika klasser av motorneuroner som finns i ryggmärgen och därifrån styr muskelkontrollen. Hur denna del av centrala nervsystemet bildas under fostertiden har emellertid varit okänt.

Edlunds forskargrupp har nu identifierat i vilket skede ryggmärgen och motorneuroner börjar bildas och även de signalmolekyler som styr denna process. Sammantaget har gruppens forskning vid det här laget klarlagt hur de olika delarna av centrala nervsystemet intialt bildas under fosterperioden. Identifieringen av signalmolekylerna och hur de verkar har också gjort det möjligt att omprogrammera framhjärneceller till att bilda alla övriga delar av centrala nervsystemet, inklusive motorneuroner i ryggmärgen.

Artikeln, med titeln “An Early Role for Wnt Signaling in Specifying Neural Patterns of Cdx and Hox Gene Expression and Motor Neuron Subtype Identity”, publiceras i senaste numret av tidskriften PloS Biology. Medförfattare är doktoranderna Ulrika Nordström och Esther Maier, båda vid UCMM.

Ytterliggare upplysningar kan lämnas av professor Thomas Edlund, tel. 090-785 44 16, mobil 073-316 94 52, epost: Thomas.Edlund@ucmm.umu.se