Så formades jaget i resarnas levnadsberättelser
Levnadshistorier av “gypsies”/”travellers”/”romanys” återfinns i litteraturhistoriens periferi. I en ny avhandling från Umeå universitet undersöks hur jaget i fyra sådana levnadsberättelser har formats i kommunikation med samhällets dominerande uppfattningar.
För att en livshistoria ska bli intressant måste man berätta någonting som läsaren eller lyssnaren är mottaglig för. Om det inte sker lyssnar eller läser ingen. När man använder orden “Gypsy” och/eller “Traveller” och/eller “Romany” som utgångspunkt måste berättaren ta hänsyn till vad som kan, vad som måste och vad som förväntas berättas för att skapa igenkännande hos en tolkande mottagare. Hon eller han är med andra ord tvungen – medvetet och undermedvetet – att kommunicera med den dominerande gruppens uppfattningar om den grupp eller de grupper som man utger sig för att tillhöra.
Martin Shaws doktorsavhandling “Narrating Gypsies, Telling Travellers” analyserar de transkriberade levnadshistorierna av Gordon Sylvester Boswell (1970), Nan Joyce (1985) och Jimmy Stockins (2000) samt Jess Smiths (2001, 2002) egenskrivna levnadsberättelse. Dessa texter kommer alla från Storbritannien och republiken Irland och den politiska miljön karakteriseras av koloniala, postkoloniala, internkoloniala och nationella teman. Avhandlingen ger en idéhistorisk beskrivning av de romantiska och fördomsfulla etiketter som både klyver och som formar förhållandet mellan vad en “Gypsy”-berättare kan eller förväntas berätta.
Studien lägger stor vikt vid hur berättelsens jag konstrueras i relation till samhället och den nationella självbilden. Avhandlingen länkar levnadsberättelserna till Skottlands, Englands och Irlands nationshistoria/historier och följer, via koloniala, postkoloniala och internkoloniala berättelser, de samhälleliga mönster som återuppstår och ekar i berättarnas talade och skrivna ord.
(Detta pressmeddelande har lämnat orden Gypsy och Traveller, liksom avhandlingens titel, oöversatta. Det beror på att orden inte kan översättas utan problem, och att den engelska rubriken innehåller tvetydigheter som inte kan återskapas i översättning.)
På romernas nationaldag, lördagen den 8 april försvarade Martin Shaw, institutionen för moderna språk, Umeå universitet, sin doktorsavhandling i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning med titeln Narrating Gypsies, Telling Travellers: A Study of the Relational Self in four Life Stories. Disputationen ägde rum kl. 10.00 i hörsal F, Humanisthuset, Umeå universitet. Fakultetsopponent var David Mayall, PHD i historia vid Sheffield Hallam University, England.
Martin Shaw kommer ursprungligen från Sheffield i Storbritannien och har bott i Sverige i 11 år.
Kontaktinformation
För mer information eller intervju, kontakta gärna Martin Shaw på:
Tel: 090-786 57 36
E-post: martin.shaw@engelska.umu.se.