Artikel från Karolinska Institutet

26 januari 2006

3D-bilder nytt vapen mot influensaviruset

Nya 3D-bilder av influensaviruset kullkastar tidigare uppfattningar om hur virus tar sig ur celler, visar en studie där forskare på Karolinska Institutet deltagit. De nya forskningsrönen kan ha betydelse när det gäller att motarbeta risken för världsomfattande epidemier som den så kallade fågelinfluensan.

Bakom studien, som publiceras i det senaste numret av tidskriften Nature, står en grupp forskare från Sverige, Japan och USA. Arbetet utfördes delvis med Karolinska Institutets anläggning för kryoelektronmikroskopi på Institutionen för Biovetenskaper och Näringslära vid Novum.

I influensaviruset bär sina gener i åtta segment av RNA och proteiner. Innan det lämnar en värdcell, måste viruset sätta samman rätt bitar och packa dem till ett komplett virus. Man tror att nya infektiösa stammar skapas genom att dessa segment flyttas om så att viruset förändras från år till år.

De nya bilderna har tagits med en teknik som kallas kryoelektronmikroskopi. De visar tydligt att de åtta genetiska segmenten organiseras i ett exakt mönster, med sju segment runt ett mittsegment, innan viruspartikeln omger sig med ett yttre hölje och membran och knoppar ut från cellen. Tidigare trodde man att virusets packning av RNA var mer slumpmässig och ofta misslyckades, men det stämmer alltså inte. Kunskapen om hur virus fungerar är viktig för att man ska kunna bekämpa dem.

– Vid kryoelektronmikroskopi fixeras proverna genom att de snabbt fryses till extremt låga temperaturer med flytande kväve eller helium. Forskarna tar sedan bilder från olika vinklar och skapar med hjälp av datorteknik en tredimensionell bild. Med kryoelektronmikroskopi kan man fånga information som inte går att få fram med konventionell elektronmikroskopi, säger R. Holland Cheng, professor vid University of California och knuten till Karolinska Institutet.

Publikation: “Architecture of ribonucleoprotein complexes in influenza A virus particles”, Takeshi Noda, Hiroshi Sagara, Albert Yen , Ayato Takada, Hiroshi Kida, R Holland Cheng och Yoshihiro Kawaoka, Nature 26 januari 2006.

Professor R. Holland Cheng, tel +1 530 752 5659, mobil +1 530 219 9288, e-post rhch@ucdavis.edu.

Pressekreterare Karolinska Institutet Katarina Sternudd, tel 08-524 838 95, mobil 070-224 38 95, e-post katarina.sternudd@ki.se.