Artikel från Karolinska Institutet

23 januari 2006

Smärtcellens genetiska program beskriven

Faktorer som är nödvändiga för nervceller att utvecklas till celler som förmedlar smärta har beskrivits av forskare vid Karolinska Institutet. Resultatet, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature Neuroscience, ger ökade kunskap om smärta som behövs för att utveckla bättre behandlingsmetoder vid svåra smärttillstånd.

Vår känsla av kontakt med omgivningen och med vår egen kropp sker genom sensoriska neuron (“känselnervceller”), som skickar nervutskott till huden och andra vävnader. Vi kan uppleva t ex kyla och värme, vibration och beröring, smärta eller känna av våra armar och ben även då vi blundar. Olika typer av sensoriska upplevelser förmedlas av olika sensoriska neuron, en typ av neuron för varje typ av känsel.

Forskare vid Karolinska Institutet har nu, i samarbete med utländska kollegor, beskrivit det genetiska program som styr bildandet av de nervceller som förmedlar känslan av smärta. Man visar att transkriptionsfaktorn Runx1 är avgörande för att omogna nervstamceller ska utvecklas till nociceptiva neuroner – smärtnervceller.

Den nya kunskapen om hur smärtceller bildas ger en bättre förståelse för hur smärttillstånd uppkommer och kan behandlas. Det öppnar också för möjligheten att från stamceller producera stora mängder smärtceller i laboratoriemiljö, som kan användas för att hitta nya läkemedel mot svåra smärttillstånd.

The Runx1/AML1 transcription factor selectively regulates development and survival of TrkA nociceptive sensory neurons. Marmigère F, Montelius A, Wegner M, Groner Y, Reichardt LF, Ernfors P. Nature Neuroscience, February 2006, Online 22 januari 2006, DOI 10.1038/Nn1631.

Professor Patrik Ernfors, institutionen för medicinsk biokemi och biofysik, Karolinska Institutet, telefon 08-524 876 59, mobil 070 329 7659, e-post patrik.ernfors@ki.se.

Pressekreterare Katarina Sternudd, telefon 08-52483895, mobil 070-2243895, e-post katarina.sternudd@ki.se.