Artikel från Uppsala universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

27 september 2005

Resan till Europa används för USA-kritik

Berättelsen om resan till Europa används för att ifrågasätta “Amerika”, USA som myt och idé, i amerikansk efterkrigslitteratur. Det visar litteraturvetaren Eva Zetterberg Pettersson i sin avhandling som hon försvarar vid Uppsala universitet den 1 oktober.

Utgångspunkten för Eva Zetterberg Petterssons avhandling är frågan om “Europa” har någon symboliskt betydelse i amerikansk efterkrigslitteratur, i en tid då USA blivit supermakt. Berättelsen om resan till “den gamla världen”, bäst känd från Henry James romaner, är en genre som litteraturvetare på båda sidor om Atlanten länge ansett försvunnen, för att inte säga utdöd, men Eva Zetterberg Pettersson visar att den lever vidare i ny skepnad och fortsätter att fungera som ett forum för en diskussion av nationell identitet.

– Resan till Europa används för att ifrågasätta Amerika som myt och idé från många olika perspektiv, såväl filosofiskt, politiskt som etniskt, säger Eva Zetterberg Pettersson.

Hennes studie inleds av en kultur- och litteraturhistorisk tillbakablick på den amerikanska resan till Europa och analyserar sedan i detalj fyra romaner från de kulturellt och politiskt turbulenta 60- och 70-talen: “Set This House on Fire” av William Styron (1960), “Birds of America” av Mary McCarthy (1971), “The Man Who Cried I Am” av John A. Williams (1967) och “Fear of Flying” av Erica Jong.
De två förstnämnda romanerna granskar Amerika från det kulturellt dominanta perspektivet. Utifrån en politiskt liberal utgångspunktpunkt ger Styron uttryck för en moralisk kritik av amerikansk neo-imperialism och kommersiell masskultur. McCarthy, in sin tur, genomlyser den amerikanska liberala humanismen och finner den naiv och föråldrad, oförmögen att hantera det moderna samhällets dilemman. De två sistnämnda romanerna representerar marginaliserade perspektiv; kvinnors och Afroamerikaners. Jong trotsar de patriarkala grunder som myten om Amerika bygger på och Williams anklagar det vita samhället för att utesluta svarta amerikaner från den nationella gemenskapen.

Kontaktinformation
Eva Zetterberg Pettersson kan nås på 0589-183 46 eller via e-post Eva.Z.Pettersson@engelska.uu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning