Artikel från Vetenskapsrådet

7 december 2004

Pressfrukost – Årets ansökningsomgång inom medicin

Fördelningen för 2005 inom medicinområdet på Vetenskapsrådet är klar. Det handlar om medel till nya projekt inom medicin, farmaci, odontologi och vårdvetenskap. Två av de projekt som fått pengar, liksom övergripande siffror och trender i ansökningsomgången, presenteras vid en pressfrukost tisdag den 14 december.

PROGRAM:
Håkan Billig, huvudsekreterare vid ämnesrådet inleder och presenterar en exempelsamling över svensk medicinsk forskning som ämnesrådet tagit fram

Ann-Beth Jonsson, docent vid Mikrobiologiskt och tumörbiologiskt centrum Karolinska Institutet:
Hur kommunicerar bakterier med kroppens egna celler?
Projektet studerar hur bakterier vidhäftar, tar sig in i och kommunicerar med cellerna i vår egen kropp. Idag blir fler och fler bakterier antibiotikaresistenta, och vissa sorters bakterier är nu resistenta mot alla antibiotika vi har. Därför är det viktigt att vi lär oss mer om hur bakterier interagerar med våra celler för att hitta nya sätt att behandla, bota, och förhindra infektionssjukdomar.

Per Enblad, professor vid Institutionen för Neurovetenskap – Neurokirurgi, Uppsala universitet:
Akut skallskada och hjärnblödning – med fokus på neurointensivvård
Projektet ska studera hur man kan förhindra komplikationer efter skallskada genom intensiv övervakning av hjärnan och kroppens vitala funktioner, men också vilka behandlingsmetoder och åtgärder som sätts in när något tillstött och vilket resultat som uppnås. Målet är att genom förbättrad övervakning förbättra behandlingsresultaten och bidra till nya behandlingsstrategier inom neurointensivvården.

Karin Forsberg Nilsson, bitr huvudsekreterare:
Årets ansökningsomgång – utfall och trender
Biträdande huvudsekreterare för medicin, Karin Forsberg Nilsson, redogör avslutningsvis för hur årets ansökningsomgång ser ut i stort.

DATUM& TID:
Tisdag 14 dec kl 9:00 – 10.00
(Kaffe och frukostsmörgåsar serveras från kl 8.30)

PLATS: Vetenskapsrådet, Regeringsgatan 56, sal Linné