Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

2 december 2004

Säker kommunikation med kvantkrypto gav stort EU-pris

En internationell forskargrupp under ledning av Anders Karlsson, professor i kvantfotonik på KTH, har tagit kvantfysikens tillämpningar ut från laboratoriet och praktiskt visat hur de kan användas, bland annat för helt säker kommunikation över nätet. Nu får de EUs prestigefyllda Descartes-pris 2004 för sina insatser.

Forskningssamarbetet som har involverat forskare från åtta forskningsgrupper i Europa och USA, har lett fram till flera nya användningsområden för kvantfysiken. Bland annat har man praktiskt kunnat visa att optisk kommunikation kan förstärkas och att kvantkryptografi kan användas för helt säker överföring av krypterad information. Den mest uppmärksammade praktiska demonstrationen var den första nätöverföringen av pengar säkrad med hjälp av kvantkryptoteknik, som genomfördes i Wien i våras.

Det mer långsiktiga målet för forskningsprojektet, IST-QuComm, är ett globalt nätverk för säker kommunikation. Samarbetet har också resulterat i ett slags förverkligande av den gamla science-fictiondrömmen om teleportering – att få ett objekt att försvinna medan en kopia av objektet dyker upp någon annanstans. Forskarna i projektet har visat att det är möjligt – inte för människor men väl för fotoner eller atomer. Detta är också en av grunderna för säker överföring med hjälp av kvantkrypton.

Ytterligare om forskningen som får Descartes-priset:
www.kth.se/aktuellt/press/pressmeddelanden/bilagor/IST-QuComm_LONGTEXT.pdf
www.kth.se/aktuellt/press/pressmeddelanden/bilagor/ISTQuComm_DescartesProjectText040510.pdf
Läs mer om hur kvantkrypto fungerar och om Anders Karlssons forskning på KTHs forskningswebb: www.kth.se/forskning/artiklar/kvantkrypton.html

René Descartes Pris som i år delas ut för femte gången är ett EU-pris för excellent forskning inom medicinska vetenskaper, ingenjörsvetenskap, informationsteknik, kemi och fysik.
Åtta forskarteam med forskare från tjugo länder var nominerade till årets final. Läs mer om priset och årets finalister på www.cordis.lu/science-society/descartes/prize2004.htm