Artikel från Handelshögskolan i Stockholm

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

15 juni 2004

Aktiehandel på Internet: All guts, no glory

En genomsnittlig kund förlorar ca 8,5 procent i avkastning varje år p.g.a. för stor tilltro till den egna förmågan att handla med aktier. Det visar Anders Anderson i sin doktorsavhandling ”Essays in Behavioral Finance”, framlagt vid Handelshögskolan i Stockholm (HHS). I avhandlingen har Anderson undersökt aktieplaceringarna för 17 000 kunder hos en Internetmäklare.

Anderson finner att den typiske aktieägaren endast äger två aktier och omsätter sin portfölj två gånger om året. Teknologisektorn är oftast kraftigt överviktad.

– Eftersom aktieportföljerna är små, betalar dessa personer i genomsnitt ca 3,5 procent om året i kurtage för sina aktieaffärer, förklarar Anders Anderson. Dessa kostnader täcks inte av ett motsvarande bidrag i avkastning för handeln.

I genomsnitt väljer aktieägarna även aktier inom branscher som underpresterar branschens index. Kostnaden för att välja fel aktier i respektive bransch är ungefär lika stor som kostnaden för att handla. Totalt sett förlorar de ca 8,5 procent per år i avkastning genom omfattande omsättning och låg diversifiering.

– Resultaten går stick i stäv med rationellt beteende, då dessa personer direkt skadar sin egen avkastning genom att handla för mycket och ofta i små aktieportföljer, fortsätter Anderson. Beteendet förklaras istället av ett begrepp inom psykologin, s.k. ”overconfidence,” där individen sätter för stor tilltro till sin egen förmåga att lösa komplicerade uppgifter.

Anders Anderson doktorerade på Institutionen för Finansiell Ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och arbetar nu som gästforskare på Institutet för Finansforskning (SIFR) (www.sifr.org). Avhandlingen ”Essays in Behavioral Finance” går att beställa via Ekonomiska Forskningsinstitutet vid HHS, e-post: efi@hhs.se.

Kontaktinformation
Anders Anderson
Tel: 08-728 51 33, mobil 0708-636344
E-mail: Anders.Anderson@hhs.se.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera