Tema

Ford och Volvo blev ett – men hur gick det?

För fem år sedan köptes ett av Sveriges mest kända företag, Volvo Personvagnar, av amerikanska Ford Motor Company. Nära 30.000 anställda berördes inom organisationen och många fler utanför – exempelvis leverantörer, kunder och aktieägare. Vad har hänt sedan dess? Hur har företaget klarat omställningen efter Fords köp? Hur ser framtiden ut? Vad har gått bra och vad har gått mindre bra?

Magnus Lundbäck, doktorand vid Luleå tekniska universitet, lägger den 16 juni fram sin doktorsavhandling där han alltsedan köpet 1999 följt utvecklingen och samordningen av utvecklandet av nya produkter mellan inom Volvo Personvagnar och Ford.

Bilindustrin är sedan tidigare full av exempel där företag gått samman eller köpt varandra och sedan misslyckats med att integrera företagens verksamheter med varandra.
Sedan tidigare har amerikanska GM köpt Saab och inte lyckats samordna sin produktutveckling med Saabs på ett sådant sätt att den gjort Saab lönsamt, tyskamerikanska DaimlerChrysler har gått in som stora ägare i japanska Mitsubishi och inte heller lyckats med detta – för att bara nämna några exempel där resultaten inte nått uppställda förväntningar.

Ford Motor Company tjänar stora pengar på Volvo Personvagnar som lyckats bibehålla sin Volvoprägel samtidigt som produktutvecklingen delvis samordnats.

Vad har då gjort Fords köp och integration av Volvo PV så framgångsrikt?

Magnus Lundbäcks avhandling visar på vilka områden som har varit och är utmaningen för ledningen och de anställda samt vilka områden som är svåra och absolut kritiska för att utveckla och bibehålla den hittills framgångsrika integrationen mellan företagen och därmed också säkra anställningen för alla de som direkt eller indirekt är beroende av Volvo som arbetsgivare.

35-årige Magnus Lundbäck är uppvuxen i Luleå och har studerat personal- och arbetslivsfrågor vid Umeå universitet. Han är för närvarande tjänstledig från en tjänst på Volvo där han under åren haft varierande arbetsuppifter. Exempelvis har han arbetat i Belgien och i Göteborg med förändringsarbete och senast som ansvarig för organisation och personalutveckling inom en av Volvos divisioner.

Magnus Lundbäck tog sin licentiatexamen vid Luleå tekniska universitet 2002 och disputerar alltså den 16 juni.

Upplysningar: Magnus Lundbäck, tel. 070-821 91 26, magnus.lundback@ltu.se eller universitetets pressansvariga Lena Edenbrink, tel. 0920-49 16 22, 070-679 16 22, lena.edenbrink@adm.luth.se

Ford och Volvo blev ett – men hur gick det?

 lästid ~ 1 min