Design, varumärken och konsumenter i ropet
Den 26 maj fylls Malmstensalen på Handelshögskolan återigen för ett seminarium med design i fokus. Ämnet för dagen är design, varumärken och konsumenter och förhållandet dessa tre emellan kommer illustreras och förtydligas av Douglas Holt, Harvard Business School och Sven-Olof Bodenfors, reklambyrån Forsman & Bodenfors.
Som en uppföljning till Designdagen den 30 mars anordnar Centrum för konsumentvetenskap ett seminarium på temat Design, varumärken och konsumenter. Docent Douglas Holt från Harvard Business School och reklammannen Sven-Olof Bodenfors håller varsin föreläsning samt deltar i gemensam frågestund. Under Sven-Olof Bodenfors föreläsning Brands in real life kommer han bl.a. berätta om hur arbetet med varumärken går till, vilka resonemang som finns bakom samt vilka strategier som används i praktiken. Exempel hämtas från hans långa erfarenhet i reklambranschen och av varumärken i det dagliga arbetet på Forsman & Bodenfors.
Douglas Holts föreläsning When a Cultural Icon is an Iconic Design presenterar ett nytt perspektiv på varumärkesbyggande s.k. “cultural branding”, från hans kommande bok How Brands Become Icons: The Principle of Cultural Branding. Ett begrepp som handlar om relationen mellan varumärken och vår kultur och samtid. För att illustrera begreppet använder Holt kampanjen för den nya Wolkswagen Beetle på den amerikanska marknaden.
En gemensam frågestund avslutar seminariet och knyter samman de teoretiska och praktiska erfarenheterna från de båda föreläsarna, Efter frågestunden serveras kaffe och frågor och diskussioner kan fortsätta under mingelformer.
Välkomna!
Anmälan sker till christian.fuentes@cfk.gu.se senast den 21 maj.
Tid: onsdag den 26 maj 2004, kl. 13.00-15.00, mingel och kaffe från 15.00-
Plats: Malmstensalen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet,
Vasagatan 1, Göteborg.
SVEN-OLOF BODENFORS, tidigare VD för och numera senior advisor för Forsman & Bodenfors, har lång erfarenhet av att arbeta med varumärken. Han är utbildad industridesigner och grundade tillsammans med Staffan Forsman reklambyrån Forsman & Bodenfors, en av Sveriges mest framgångsrika reklambyråer. Bland kunderna återfinns Göteborgs-Posten, ABBA/Kalles kaviar, Volvo Personvagnar, IKEA och Arla.
DOUGLAS B. HOLT is Associate Professor of Business Administration at the Harvard Business School. In the MBA program, he has recently developed a new elective titled Branding, Advertising, and Culture. His two management research interests are: cultural brand strategy and the organizational principles for managing the creative content of branding efforts. He recently published What Becomes an Icon Most?” in the Harvard Business Review and has a forthcoming book on the topic How Brands Become Icons: The Principles of Cultural Branding (Harvard Business School Press, 2004). His academic research focuses on the sociology of consumption. He has published studies on social class, masculinity, consumer culture, and the politics of branding in the top marketing journals. Holt earned an AB from Stanford University, an MBA from the University of Chicago, and a Ph.D. from Northwesterns Kellogg School. Holt worked as a brand manager at the Clorox Company and the Dole Food Company before returning to the academy.
På Douglas Holts hemsida finns mer information, bland annat publikationslista samt möjlighet att ladda ner författat material: http://dor.hbs.edu/fi_redirect.jhtml?facInfo=bio&facEmId=dholt
För ytterligare information eller frågor, kontakta:
Johanna Ödman, informatör CFK, johanna.odman@cfk.gu.se
031-773 58 71
Christian Fuentes, programassistent CFK, christian.fuentes@cfk.gu.se
031-773 56 27
Om CFK
Centrum för konsumentvetenskap, CFK, är Sveriges nationella forskningscentrum inom konsumentområdet. Här möts forskare från olika discipliner och bedriver tvärvetenskaplig forskning om konsumtion och konsumtionsmönster. Forskningen, som vid CFK bedrivs i fem olika program, har som målsättning att skapa ny kunskap som är relevant för forskare, myndigheter, organisationer, näringsliv och konsumenter. I verksamheten inryms forskningsprojekt kring bland annat McDonald´s som familjeritual, konsumenter och aktiemarknaden, hållbar konsumtion, samlande och användandet av mobiltelefoner. www.cfk.gu.se.
Kontaktinformation
Johanna Ödman
Informatör
Centrum för konsumentvetenskap,
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Adress: Övre Fogelbergsgatan 6
Postadress: Box 600, 405 30 Göteborg
E-post; johanna.odman@cfk.gu.se
Tel: +46 31 773 58 71
Fax: +46 31 773 56 62
Hemsida: www.cfk.gu.se