Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

18 februari 2004

Anti-parfym, fjärilshannens present till sin partner

Vitvingade fjärilar är inte som alla andra fjärilar. Bägge könen är överrens i sin syn på sex. Johan Andersson, forskare på KTH, presenterar i sin avhandling om doftkommunikation nya spännande resultat om ett samarbete som ger en annan syn på teorin om det sexuella urvalet.

Den västerländske mannen ger sin partner en förlovningsring när han vill visa för omvärlden att den här kvinnan är upptagen. Den vitvingade rapsfjärilshannen ger vid parningen istället sin partner Metylsalicylat – en avtändande doft som har samma effekt. Nästa fjärilshanne behöver bara någon sekund för att inse att loppet är kört och flyger istället iväg till nästa hona.

Idén med så kallad anti-afrodisiaka har varit känd ett tag men först nu kan man visa hur systemet fungerar i sin helhet, exakt vilka ämnen som deltar och framförallt att det hela är ett samarbete mellan hane och hona och inte någon konflikt.

Detta blir ett ifrågasättande av teorin om det sexuella urvalet som bygger på att sex är en konflikt mellan hanens och honans olika strategier vid parning. Hanen försöker befrukta så många honor som möjligt och honan, som får ett större åtagande vid en befruktning, är mer sparsam i urvalet och måste därför freda sig mot många dåliga förslag.

Anti-afrodisiaka gynnar båda. Hanen, naturligtvis, eftersom inga andra hanar betäcker honan under tiden medlet är verksamt, men det ger också honan tid att lägga sina ägg i fred. Den tid hon behöver har visat sig vara just så länge som anti-afrodisisiakan är verksam.

Vad ska vi ha den här kunskapen till? Jo, det är visserligen grundforskning men det finns redan användningsområden runt hörnet. Vitvingade fjärilar, eller rättare sagt deras larver är ett stort skadedjursproblem vid olika odlingar. Larverna äter upp kål, raps och rovor och idag besprutar man fält med olika typer av gift mot dessa larver. I framtiden kanske man istället exponerar fjärilarna för det här naturliga avtändningsmedlet. Då lär inte många barn bli gjorda, åtminstone inte just där.

Avhandligens namn: Odour Communication in Pieris Butterflies