Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

5 november 2003

Nya plantskyddet Conniflex kan ersätta insektsgift

SLU-entomologer har utvecklat ett nytt giftfritt plantskydd mot snytbaggar. Conniflex kan komma att ersätta insektsgiftet permetrin och de nya varianter av gift som Kemikalieinspektionen godkänt för användning som plantskydd.

Efter många års debatt mellan skogsbruk, naturvårdsorganisationer och skogsarbetarfack, förbjuds permetrin efter årsskiftet. De insektsgift som får användas av skogsbruket nästa år kan dock tyvärr vara minst lika skadliga för utsatta skogsarbetare och miljön som permetrin.

– Men de är bara godkända till och med 2005. Det ger tid till att bygga upp produktionen av giftfria skydd, förklarar Göran Nordlander som leder forskningsprogrammet Snytbagge 2005 vid SLU.

Upphovsmän till uppfinningen Conniflex är forskarna Göran Nordlander och Henrik Nordenhem vid institutionen för entomologi, vid SLU Ultuna. Forskarna arbetar inom projektet Snytbagge 2005, som finansieras av skogsnäringen. En beläggning med fina sandkorn sprutas maskinellt på plantornas stammar. Beläggningen stelnar till en mycket flexibel hinna, som följer med när plantan växer. Sandkornen fastnar i munnen på snytbaggarna och hindrar dem från att gnaga av barken på plantorna.

Conniflex är patentskyddat av företaget Robigus AB. SLU-entomologerna och Robigus AB har tillsammans utvecklat metoden och testresultaten ser bra ut.

– Det verkar som att skogsbruket börjar tro på att det här ska fungera då testplantor efter två år fortfarande har ett mycket bra skydd, berättar Göran Nordlander. Under hösten 2003 levereras 300 000 tusen behandlade plantor till olika skogsbolag.

FAKTA:
Forskningsprogrammet Snytbagge 2005 startade 1998 och ska avslutas 2005. Det är ett samarbete mellan SLU i Uppsala och Asa samt SkogForsk. Uppgiften är att finna realistiska metoder för att hantera snytbaggeproblemet utan insektsgift.

Kontakter:
Göran Nordlander, SLU. Goran.Nordlander@entom.slu.se, 018-67 23 65.

Kristina Sundbaum, skoglig forskningsredaktör, Kristina.Sundbaum@omv.slu.se, SLU.
018-67 10 00.