Artikel från Stockholms universitet

23 juni 2003

Kunskap från hela världen ska rädda planetens ekosystem

I det globala FN-projektet Millennium Ecosystem Assessment (MA) deltar 1 500 forskare, intresseorganisationer och lokalbefolkningar från hela världen för att förbättra förvaltningen av ekosystemen. Den 26-30 juni kommer närmare hundra av forskarna att träffas i Stockholm.

På mötet deltar naturvetare och samhällsvetare från 38 länder, med studieobjekt som Nationalstadsparken i Stockholm, Kristianstads vattenrike, byar i sydvästra Indien och Papua Nya Guineas ö-värld.

– Ekologisk forskning stannar ofta vid att mäta gifter och räkna arter. Det ger viktig information, men om vi vill att naturen ska fortsätta att producera varor och tjänster till mänskligheten, måste vi också förstå vilka sociala och ekonomiska förutsättningar som krävs för att förvaltningen av ekosystemen ska fungera. Vi måste dessutom använda kunskap som finns utanför forskarvärlden, till exempel hos fiskare och bönder, säger professor Carl Folke vid Stockholms universitet, koordinator för de svenska studierna.

Kofi Annan sjösatte projektet
Studien är ekosystemens motsvarighet till FNs klimatpanel. När FNs generalsekreterare Kofi Annan sjösatte projektet förklarade han:

– MA kommer att kartlägga vår planets hälsa, och fylla luckorna i den kunskap som vi behöver för att upprätthålla den. Vi ska alla dela på jordens ömtåliga ekosystem och värdefulla resurser. Om vi ska kunna fortsätta leva tillsammans på den här planeten måste vi alla ta ansvar för den.

På mötet i Stockholm kommer de olika ländernas delstudier att utbyta erfarenheter med varandra och koordinera sina fortsatta insatser. En rundvandring, där de svenska forskarna berättar om sina studier i Stockholms unika Nationalstadspark, är också inplanerad.

Värdar för mötet är Centrum för naturresurs- och miljöforskning (CNM) vid Stockholms universitet och Beijerinstitutet för ekologisk ekonomi vid Kungl. Vetenskapsakademien. CNM koordinerar även de två svenska delstudierna i Nationalstadsparken i Stockholm och Kristianstads vattenrike. Totalt är ett 20-tal svenska forskare inblandade.

Pressbilder och mer information finns på:

Presskontakt:
Lisen Schultz, tfn 08-16 11 03, 0702-888 138, schultz@cnm.su.se
Fredrik Moberg, tfn 08-611 32 10, 0708-66 26 80, fredrik@albaeco.com