Artikel från Umeå universitet

22 april 2003

Umeå universitet utrustas med högteknologiskt mikroskop

Umeå universitet har nu utrustats med det kraftfullaste atomic force mikroskopet i Sverige. Inköpet var möjligt tack vare att Kempestiftelserna beviljade kemisten Ludmilla Roche ett anslag på drygt 2,1 miljoner kronor.

Atomic force mikroskopi är en ny och kraftfull teknologi som kommer att fylla stora behov vid Umeå universitet, framför allt inom den biomedicinska forskningen. Till skillnad från konventionella elektronmikroskop som kräver att proverna förvaras i vakuum kan atomkraftsmikroskopet avbilda material i deras naturliga miljö – i såväl luft som i vätska. Mikroskopet har en extremt hög känslighet och kan avbilda celler och även enskilda biomolekyler som proteiner och nukleinsyror. Känsligheten hos instrumentet gör det också möjligt att mäta krafter mellan biomolekyler, mellan biomolekyler och cellytan samt vid veckningsprocessen hos proteiner.

Ludmilla Roches forskargrupp inom biokemi har i första hand inriktat sig på att undersöka amyloida sjukdomar såsom Alzheimers och Parkinsons sjukdomar. Sjukdomstillstånden kan uppstå då proteinerna veckar sig på ett felaktigt sätt och bildar långa ihopklibbade fibrer, så kallade amyloida plack.
– Vi använder oss av en mängd olika experimentella tekniker, men atomkraftsmikroskopi är ett huvudinstrument i vår forskning. Med hjälp av mikroskopet kan vi undersöka hur det går till då amyloida plack bildas på en detaljnivå som inte var möjlig tidigare, säger Ludmilla Roche.

Forskargruppen har flera kopplingar till andra grupper vid den teknisk-naturvetenskapliga och den medicinsk-odontologiska fakulteten. Dessutom bedrivs internationellt samarbete med bland annat Cambridge universitet, universitet i Rio de Janerio samt en mängd ryska universitet. Ludmilla Roche har tidigare arbetat som forskare vid Oxfords universitet samt vid det världsberömda Max-Planck institutet i Tyskland. År 2000 rekryterades hon för att bedriva forskning vid Umeå universitet.

Ansökan till Kempestiftelserna har stötts av ett flertal avdelningar vid Umeå universitet: biofysikalisk kemi, medicinsk biofysik, molekylärbiologi samt oorganisk kemi.

Torsdagen den 24 april klockan 14.00 kommer atomic force mikroskopet att presenteras och demonstreras i KB3B1, KBC-huset. Allmänheten och media hälsas välkomna att delta under visningen.

Ludmilla Roche, FD, docent, Dr. Sci.
Kemiska institutionen