Artikel från Umeå universitet

31 mars 2003

Mikael Oliveberg får Göran Gustafssonpriset

Mikael Oliveberg, professor vid Umeå universitet, får i dag ta emot Sveriges största nationella forskarpris – Göran Gustafssonpriset. Han får priset i kemi för sina studier av veckningen hos proteiner.

Göran Gustafssonpriset delas ut varje år sedan 1991 i ämnena molekylärbiologi, fysik, kemi, matematik och medicin. Priset är från och med i år större än tidigare, varje pristagare får 4,5 miljoner kronor i forskningsmedel samt 100 000 kronor i personligt pris. Bakom priset står Göran Gustafssons stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Pristagarna nomineras av landets universitet och högskolor och utses av Kungl. Vetenskapsakademien.

Mikael Oliveberg, 40 år, professor i biokemi vid Umeå universitet, tog sin doktorsexamen 1992. Under en postdoktorsvistelse i Cambridge mellan åren 1992 till 1996 började han intressera sig för proteinveckning. Därefter fortsatte han sin forskning inom området, först som forskarassistent vid Lunds universitet och sedan 1999 som professor i biokemi vid Umeå universitet.

Oliveberg får priset i kemi för sina studier av veckningen hos proteiner. Denna veckning sker blixtsnabbt när proteinet bildats, men minsta obalans i de krafter som styr kan leda till felveckning. De felveckade proteinerna kan få drastiska konsekvenser för cellens funktion och leda till sjukdomar som Alzheimers och galna ko-sjukan. Oliveberg har klarlagt flera faktorer som styr proteinveckningen och var i processen som fel kan uppstå. Bland annat har han påvisat att aminosyrorna inte bara håller ihop proteinerna utan också styr veckningen indirekt genom att agera “grindvakter”. Aminosyrorna sitter helt enkelt i vägen så att felaktiga knutar inte kan bildas. Vidare har han lyckats klargöra strukturen hos den sjukliga varianten av proteinet som leder till Alzheimers genom att transplantera in det i ett annat, mer välordnat, protein.

Mikael Oliveberg fick nyligen Svenska Kemistsamfundets Arrhenius-plakett, och förra året tog han emot Kungliga Skytteanska samfundets pris.

Övriga pristagare till Göran Gustafssonprisen år 2003 är: Sergei Merkulov, 44 år, professor i matematik, Stockholms universitet (matematik); Fredrik Laurell, 45 år, professor i fysik vid Kungl. Tekniska högskolan (fysik); Thomas Nyström, 42 år, professor i mikrobiologi, Göteborgs universitet (molekylärbiologi); Patrik Rorsman, 43 år, professor i membranfysiologi, Lunds universitet (medicin).

Mikael Oliveberg, professor i biokemi