Artikel från Karolinska Institutet

25 februari 2003

Fosterfett och “röda prickar” hos nyfödda barn är ett försvar mot bakterieangrepp.

Det är vanligt att barn föds med fosterfett och får röda prickar på huden. Barnläkare har i alla tider förklarat det som en övergående och vanlig hudreaktion hos det nyfödda barnet. Nu har Giovanna Marchini på Karolinska Sjukhuset, tillsammans med sin forskargrupp, upptäckt att det är tecken på ett kraftfullt immunförsvar.

Redan för 2000 år sedan i Mesopotamien, ett område ungefär motsvarande nuvarande Irak, beskrev läkare prickar på huden hos det nyfödda barnet som godartade och övergående. Men inte förrän nu har läkare kunnat förklara vad dessa prickar beror på.

Nu vet man att prickarna med stor sannolikhet är ett tecken på ett immunologiskt försvar som utvecklas redan i fosterstadiet och som aktiveras vid förlossningen. Detta medfödda försvar utgörs av vita blodkroppar och verkar blixtsnabbt, inom loppet av ett fåtal minuter. Redan fostret förbereder sig för att möta den omedelbara och massiva exponeringen för främmande mikrober som omställningen till världen utanför livmodern innebär.

Giovanna Marchinis forskargrupp samarbetar med forskare på Karolinska Institutet och Universitet i Aarhus, Danmark. Man har hittat antibiotika-liknande ämnen i fosterfettet, det vita fettlager som täcker det nyfödda barnets hud. Dessa kroppsegna antibiotika-liknande ämnen finns även i huden och visar på en medfödd förmåga hos barnet att klara sig från infektioner.

– Våra studier visar vilken enorm kapacitet det nyfödda barnet har för att skydda sig mot bakterieangrepp. Reaktionen är så kraftfull att vi ser den med blotta ögat. De röda prickarna är ett immunologiskt svar som aktiveras då mikroberna kommer i direkt kontakt med hudens celler. Detta ökar hudens förmåga att motstå bakterieangrepp. Det medfödda immunsystemet bidrar även till att upprätthålla en mikrobiell balans mellan barnet och de naturligt förekommande mikroberna på hud och slemhinnor, säger Giovanna Marchini.

Giovanna Marchini, docent och överläkare vid nyföddhetsavdelningen på Astrid Lindgrens Barnsjukhus samt FRH laboratoriet vid Kvinnokliniken, Karolinska Sjukhuset.
Telefon 08-517 738 17
Mobil 070-771 20 99
E-post: giovanna.marchini@ks.se

Referenser:
British Journal of Dermatologi, 2002 Dec.
Pediatric Research, 2003, Feb.
Pediatric Dermatology, 2003.

För bilder kontakta KS Presstjänst, telefon 08-517 740 10.