Artikel från Luleå tekniska universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

24 februari 2003

Vad händer egentligen vid ett stort datorhack?

Den 27 februari-2 mars är Expolaris Center i Skellefteå den hetaste platsen i Norden när det gäller datorspelande. Här genomförs då turneringen Norrhack Lan 2003, där spelare från när och fjärran finns på plats för att mäta sina krafter. Prissumman är den högsta någonsin i Sverige för ett Lan.

Vid sidan av själva spelandet händer det också spännande saker. Bland annat kan man lyssna till föreläsningar från professionella spelbyggare och i kulisserna studerar experter från Luleå tekniska universitet hur elnätet påverkas av datorspelandet.

Bakom Norrhack Lan 2003 står Föreningen Lan i Staan. Föreningen, som idag har 270 medlemmar, bildades i höstas i samband med att Luleå tekniska universitet, Institutionen i Skellefteå, startade sin uppmärksammade utbildning i datorspelsutveckling.

– Meningen är att Norrhack ska bli en årligen återkommande turnering, säger Arash Vahdat, kursansvarig för utbildningen i datorspelsutveckling.

De spel som är aktuella på Norrhack är Counter-Strike, Quake 3, UT 2003 och Couronne.

En av få kvinnliga spelare

En av de spelare som kommer till Skellefteå är Line Haug, 20 år, från Trondheim i Norge. Hon är ledare för det norska damlandslaget i Counter-Strike, som erövrade en bronsmedalj vid senaste europamästerskapet.

– Jag har spelat Counter-Strike i tre år och tycker att det är ett mycket bra spel. Det finns inte många tjejer i världen som spelar Counter-Strike. Kanske beror det på att man tror att det är för våldsamt. Vad jag fascineras av är att lägga upp taktiken för teamet så att vi kan lyckas med uppdragen, säger Line Haug.

Bland dem som deltar i turneringen återfinns också svenska divisionen av klanen Schroet Kommando som är före detta världsmästare i Counter-Strike.

– Förstapriset i Counter-Strike-turneringen uppgår till hela 25 000 kronor, vilket är en stor summa i de här sammanhangen, berättar Arash Vahdat.

Utbildningen öppnade nya möjligheter

Inledningsdagen, den 27 februari, kommer Peter Sahlin och Henrik Karlsson, som arbetar med utveckling av datorspel för DICE, att föreläsa om hur man går tillväga för att ta fram nya spel. DICE ligger bland annat bakom det populära datorspelet Battlefield 1942. Både Peter Sahlin och Henrik Karlsson har studerat vid Luleå tekniska universitet, Institutionen i Skellefteå. Peter vid datorgrafikutbildningen och Henrik på dataingenjörsutbildningen.

– Studierna i Skellefteå öppnade nya möjligheter för mig. Hos DICE har jag bland annat varit med och utvecklat spelet Ralli Sport Challenge, som lanserades i samband med att Xbox släpptes i Sverige, berättar Henrik Karlsson, som nu håller på med ett nytt spel, som han dock av sekretesskäl inte kan berätta något om.

Samarbetar med Eterra och Cisco Systems

För att kunna genomföra ett Lan i den här storleksordningen krävs ett avancerat nätverk.

– Vi får bland annat tillgång till en Cisco Catalyst 6509 som utgör hjärtat i hela systemet. Det är en bjässe bland backboneswitchar, berättar Arash Vahdat.

– Varje månad får vi flera förfrågningar om att ställa upp med utrustning. Men vi satsar bara på de arrangemang som håller tillräcklig höjd och till dessa hör Norrhack, säger Roland Chamia, informationschef vid Cisco Systems AB.

Att man lyckats engagera Cisco Systems och Eterra, som bygger nätet, beror till stor del på att Luleå tekniska universitet, Institutionen i Skellefteå, sedan tidigare samarbetar med Cisco Systems inom områdena datakommunikation och nätverksteknologi.

– Vi är regional Ciscoakademi och ansvarar för universitetsprogrammen i Norrbotten och Västerbotten, berättar Staffan Nilsson, studierektor för elektronik och datautbildningarna på Luleå tekniska universitet, Institutionen i Skellefteå.

När så många personer använder datorerna samtidigt uppstår speciella problem. EMC on Site, ett projekt inom Luleå tekniska universitet, kommer under hela turneringen att genomföra tester av hur elnätet belastas av den här typen av evenemang.

– Elnätet är inte byggt för denna udda belastning. Här finns fortfarande mycket att lära, säger universitetsadjunkt JanOlof Hagelberg, som arbetar med EMC on Site-projektet.

Föreläsningarna som hålls av datorspelsutvecklare från DICE genomförs i lokalen Sirius på Expolaris Kongresscenter med start klockan 13.00 den 27 februari.

Kontaktinformation
För mer information kontakta:
Kersti Bergkvist, informationsansvarig, Luleå tekniska universitet, Institutionen i Skellefteå
Tel: 0910-58 53 34 E-post: kersti.bergkvist@tt.luth.se

Arash Vahdat, kursansvarig, utbildningen i datorspelsutveckling, Luleå tekniska universitet, Institutionen i Skellefteå
Tel: 0910-58 53 47 Mobil: 070-24 68 465 E-post: arash.vahdat@tt.luth.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera