Artikel från Chalmers tekniska högskola

21 november 2002

Excellenta forskare på Chalmers premieras av Vetenskapsrådet

Förutom de 1,7 miljarder som Vetenskapsrådet anslagit till forskning har rådet också utsett 26 excellenta forskare. De belönas med 1,3 miljoner kronor var under de kommande två åren.Björn Jonson och Eleanor Campbell på Fysik är två av dessa forskare, Olle Häggström på Matematiska vetenskaper och Mats Viberg på Elektroteknik räknas också in i denna utvalda skara.

– Jag bjuder på champagne, sade en glad Mats Viberg, som forskar kring teori och metoder för temporal och spatial signalbehandling.

Björn Jonson forskar på exotiska atomkärnor vid ISOLDE-anläggningen i CERN i Genève och Eleanor Campbell arbetar med fullerener som byggblock för nanoelektronik.

Olle Häggströms projekt heter “Perkolation och fasövergångar i statistisk mekanik”. Olle Häggström är nyutnämnd professor på Chalmers och en intervju med honom finns i skriften “Ny kunskap”. http://www.chalmers.se/HyperText/Prof-S/Haggstrom-S.html

Pengarna är ett extra tillskott till övriga projektbidrag för att forskarna skall kunna utveckla sin forskning. Urvalet har gjorts bland årets ansökningar om projektmedel. Av de 26 forskarna kommer 14 från naturvetenskap och teknik, 7 från medicin och 5 från humaniora och samhällsvetenskap.

Läs mer på http://www.vr.se/fileserver/index.asp?fil=A4PHRXQE1L0I