Artikel från Chalmers tekniska högskola

26 augusti 2002

Chalmerister i rymdnära experiment ovanför Bordeaux

På onsdag, 21 augusti, ger sig fyra chalmerister till Bordeaux i Frankrike för att göra ett experiment i tyngdlöst tillstånd. Experimentet genomför de i ett större flygplan som ska följa en parabelbana och låta teknologerna falla fritt från 13 000 meters höjd ner till 7000 meter.

Nästa vecka samlas 30 lag från hela Europa i Bordeaux för att förbereda sig inför det stora lyftet den 4 september. Då startar det specialbyggda flygplanet, som till vardags används i utbildningen av astronauter. Under tre timmars flygtid får deltagarna uppleva
sammanlagt 15 minuters tyngdlöshet i 25 sekunder långa etapper.

– Det ska bli otroligt spännande att få uppleva tyngdlöshet. Mycket närmre rymden än så här är det få som får komma, säger Hugo Christiansson som till vardags studerar elektroteknik på Chalmers.

Projektet ingår i någonting kallat “Student Parabolic Flight Campaign” som arrangeras av ESA, det europeiska rymdbolaget.Under tiden i tyngdlöshet skall laget observera bubblor som bildas och studera hur de utbreder sig. Tanken bakom experimentet är att efterlikna hur vatten kokar, någonting som på jorden är ett välkänt vardagsfenomen. Bubblorna startar i botten av kastrullen och tar sig sedan snabbt till ytan. Men hur blir det i tyngdlöshet? Där finns inget upp eller ner.

En av tankarna bakom ESA:s kampanj “Student Parabolic Flight Campaign” är att få allmänheten att fundera mer på vad tyngdlöshet egentligen innebär. På sikt är tanken att ta fram fler idéer på vad astronauter skall göra när de är tyngdlösa.

Laget från Chalmers, som kallar sig Paraboil, kom med i tävlingen efter att ha ansökt med ett experimentförslag. Det blev slutligen framröstat som en av finalisterna av en jury bestående av bland annat astronauter och forskare som arbetar vid ESA.

Tack vare stöd från Chalmers, Rymdstyrelsen och SAAB har
chalmerslaget Paraboil kunnat delta i kampanjen.

Deltagarna är: Hugo Christiansson, E3