Artikel från Stockholms universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

21 maj 2002

Kraftigt ökad alkoholkonsumtion i Sverige

Alkoholkonsumtionen fortsätter att öka visar en ny kartläggning som genomförts av Centret för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning (SoRAD) vid Stockholms universitet. SoRAD har av regeringen fått i uppdrag att följa den totala alkoholkonsumtionen i Sverige och hur den förändras månad för månad. Kartläggningen påbörjades år 2000. Den senaste kartläggningen, som gäller år 2001 och första kvartalet år 2002, visar på en fortsatt ökad alkoholkonsumtion i Sverige. Det är såväl Systembolagets och restaurangernas försäljning som ökar liksom resandeinförseln.

Kraftigt ökad alkoholkonsumtion i Sverige

Alkoholkonsumtionen fortsätter att öka visar en ny kartläggning som genomförts av Centret för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning (SoRAD) vid Stockholms universitet. SoRAD har av regeringen fått i uppdrag att följa den totala alkoholkonsumtionen i Sverige och hur den förändras månad för månad. Kartläggningen påbörjades år 2000. Den senaste kartläggningen, som gäller år 2001 och första kvartalet år 2002, visar på en fortsatt ökad alkoholkonsumtion i Sverige. Det är såväl Systembolagets och restaurangernas försäljning som ökar liksom resandeinförseln.

• Konsumtionen av alkohol under 2001 uppgick till 9,2 liter ren alkohol per person 15 år och äldre, vilket är en ökning med ungefär 15 procent sedan 1996.

• Ökningen har fortsatt under början av år 2002 och uppgår på helårsbasis april 2001 till mars 2002 till ca 9,5 liter ren alkohol.

• Ökningen i procent sedan 1996 är störst för starköl (47 procent), följt av vin (43 procent). Under år 2001 ökade även spritkonsumtionen (+ 8 procent jämfört med 2000) och är på väg tillbaka till samma nivåer som 1996. Konsumtionen av folköl har minskat kontinuerligt sedan 1996.

• Ökningen är resultatet av både en ökad försäljning på Systembolaget och en ökad införsel av alkohol från utlandet. Under perioden 1996 till 2001 ökade System-bolagets försäljning med ca 18 procent i ren alkohol per person 15 år och äldre, från ca 3,9 liter till 4,6 liter. Resandeinförseln ökade under samma period med ca 70 procent, från 1,1 liter till 1,9 liter i ren alkohol. Även försäljningen av sprit och vin på restaurang ökade under 2001 med 34 respektive 19 procent jämfört med år 2000.


Rapporten finns i sin helhet på SoRADs hemsida: www.sorad.su.se (news)

För mer information om undersökningen kontakta:
Håkan Leifman, telefon 08-16 31 54, e-post: hakan.leifman@sorad.su.se
Björn Trolldal, telefon: 08-16 14 87, e-post: bjorn.trolldal@sorad.su.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera