Artikel från Luleå tekniska universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

11 december 2000

Närhet och värme ökar inlärningsförmågan

Läraren betraktas som ledare för sina elever. Innehållet i en ny doktorsavhandlig från Luleå tekniska universitet visar vad lärarens kompetens bör inkludera för att stödja elever med brist på energi och dålig utvecklingsförmåga.

Finns det närhet och värme i relationen mellan elev och lärare ökar inlärningsförmågan och identitetsutveckling hos eleven.

Det är inte en självklarhet att personlig utveckling sker genom strukturerad fakta- och kunskapsförmedling. I själva verket är det den spontana responsen förbundet med emotionell inlärningskontext utanför den traditionella skolan som ger eleverna möjligheter till personlig utveckling av personligheten och den egna identiteten.

Att ha kompetens att förstå eleverna och att agera utifrån varje elevs situation bör tilläggas större vikt inom utvecklingen av lärare yrket och skolan som organisation.

Jan-Birger Johansen har under många år arbetat med människor i en utbildningssituation. Sedan 1995 undervisar han vid högskolor och universitet.

Avhandlingens namn är Du berga livet på kar´n. Mellom-menneskelige relasjoner mellom laerer og elev i dagens skole.

Upplysningar: Jan-Birger Johansen tel: +47 99693185, informatör Linda Bengtsson
tel: 0920- 917 61, email:linda.bengtsson@adm.luth.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera