Tema
Hälsa & medicin

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Hälsa & medicin” i kronologisk ordning.

Hjärntumörer hos barn kan hejdas

Hjärntumörer utgör 25 procent av all barncancer. Bland dessa finns den elakartade formen medulloblastom, cancer i lillhjärnan. Genom att blockera ett enzym kan man stoppa tillväxten av hjärntumörceller. Hur blockeringen går till visar forskare från Uppsala universitet en ny studie.

Hälsa & medicin

Långlivade spermier ger friskare avkomma

Spermier som lever länge resulterar i en avkomma med bättre utsikter att överleva tidigt i livet och med bättre egenskaper som vuxna. Beroende på art kan hannar producera hundratusentals till hundratals miljoner spermier i en enda ejakulation. Det verkar ha betydelse vilken spermie som befruktar ägget.

Hälsa & medicin

Läkemedel mot benskörhet skydd mot höftfraktur vid kortisonbehandling

Det finns effektivt skydd mot höftfraktur för äldre vars skelett successivt håller på att brytas ned, som en bieffekt av kortisonbehandling. Om patienterna får läkemedelssubstansen alendronat minskar risken för höftfraktur med 65 procent, visar en studie publicerad i The Journal of the American Medical Association (JAMA).

Upptäckter på cellnivå om insulinreglering vid typ 2-diabetes

Forskare vid Uppsala universitet har upptäckt hur molekylen cykliskt AMP styr Epac2A-protein till rätt platser i cellen för att upprätthålla normala halter av insulin – en funktion som är försämrad hos patienter med typ 2-diabetes. Resultaten kastar nytt ljus över orsakerna till försämrad insulinfrisättning och kan ge stoff till utvecklingen av nya diabetesläkemedel.

Hälsa & medicin

Minskad risk för hjärnskador när infektioner hos nyfödda hejdas snabbt

Risken för hjärnskador hos nyfödda till följd av syrebrist eller dålig blodtillförsel till hjärnan minskar om man snabbt hejdar uppkomna infektioner med läkemedlet N-acetylcysteine eller NAC, känt som motgift vid förgiftning med paracetamol. Forskning vid Sahlgrenska akademin talar också för att gravida kvinnor med överförbara infektioner bör behandlas förebyggande inför förlossning.

Hälsa & medicin

Genombrott i cellfabriken – masstillverkning av åldrande hjärnceller

Det saknas fortfarande viktiga pusselbitar för att vi ska kunna förstå vad som driver sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons. Ett avgörande hinder är att det inte går att undersöka en levande hjärncell hos någon som drabbats. forskare i Lund hittat ett nytt ”recept” för att i stor skala producera sjuka, åldrade hjärnceller, i en cellodlingsskål.

Hälsa & medicin

Första bilderna av giftet bakom stelkramp

I Sverige är nästan alla vaccinerade mot sjukdomen, men i världen dör omkring 60 000 människor i stelkramp varje år. Nu har forskare vid Stockholms universitet tagit fram den första tredimensionella bilden av stelkrampsgiftet tetanustoxin.
– Vi kan se den exakta positionen av de 20 000 atomer som bygger upp tetanustoxinet, säger forskningsledaren Pål Stenmark.

Hälsa & medicin