Tema
Hälsa & medicin

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Hälsa & medicin” i kronologisk ordning.

Tusen gener skyddar mot malaria

Den västafrikanska folkgruppen fulani är mer motståndskraftig mot malaria än andra. Nu vet forskarna varför: hos fulanis uppträder fler än tusen gener i immunsystemets ”larmcentral” annorlunda. Upptäckten kan leda till nya sätt att behandla malaria och i förlängningen andra parasitsjukdomar.

Hälsa & medicin

Insatser kan motverka psykisk ohälsa vid aggressivt antisocialt beteende

Barn och unga som har ett aggressivt eller antisocialt beteende löper risk att utveckla långvarig psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet och socialt utanförskap som vuxna. Men insatser för att stärka dem när det gäller ansvarstagande, målmedvetenhet och att självacceptans kan fungera som ett skydd, visar forskning.

Hälsa & medicinSamhälle & kultur

Blodprov kan visa på risk för åldersdiabetes hos kvinnor

Ett enkelt blodprov har visat sig kunna avslöja risk för att utveckla typ 2-diabetes. Genom att mäta molekyler i blodet som är kopplade till kosten har forskare vid Chalmers kunnat bestämma risken för att utveckla åldersdiabetes hos äldre kvinnor. Studien ger stöd åt kostråden om att undvika rött kött och mättat fett och istället äta mer växtbaserade oljor och fullkorn.

Hälsa & medicin

Innebandyspelare kan undvika ögonskada med skyddsglasögon

Innebandy är en högrisksport för ögonskador. Men med skyddsglasögon är det enkelt att minimera risken att skada sina ögon, visar forskning vid Universitetssjukhuset i Örebro..
– Skyddsglasögon är effektivt för att undvika ögonskada då man spelar innebandy, säger Marit Tholvsen, optiker vid ögonkliniken på Universitetssjukhuset Örebro.

Hälsa & medicin

Generna bakom för tidig födsel identifierade

För tidig födsel är den vanligaste orsaken till sjukdom och död bland barn i världen. Nu har forskare identifierat generna som styr graviditetslängd och sannolikheten för förtidsbörd.
– Våra fynd gör att vi på sikt kan få bättre mediciner för att kunna förebygga förtidsbörd, eller sätta igång förlossningar, säger professor Bo Jacobsson vid Sahlgrenska akademin.

Hälsa & medicin