Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Årsringarna i örat avslöjar hur fisken mår

Stigande vattentemperaturer och övergödning gör att hypoxi – syrebrist – som är kopplad till klimatförändringar blir allt vanligare. Genom att studera fiskarnas ”kemiska loggböcker” ska en forskargrupp undersöka hur exponering för hypoxi påverkar fisken och dess livsmiljö och studera vilka ekonomiska effekter förändringarna kan få.

Miljö & klimatNatur & teknik

Mediciner förändrar fiskars beteende

Läkemedel som påverkar viktiga signalsystem i hjärnan hos människor gör fiskar djärvare. En studie storspiggar stärker bilden av att signalämnena serotonin och dopamin spelar roll för variationen i beteende mellan individer. Och att läkemedel som hamnar i naturen kan få konsekvenser för djurlivet.

Natur & teknik

Mer om mekanismerna bakom musklernas radarpar

När en muskel aktiveras är det proteinerna myosin och aktin som arbetar. Myosinmolekyler tar tag i aktinmolekyler och drar, likt repdragning, i en process som får energi från cellbränslet ATP. Mohammad Ashikur Rahman, doktorand vid Linnéuniversitetet har granskat den mekaniska aktin- och myosin-processen på molekylärnivå- och lagt grund för hur de bägge proteinerna kan användas inom nanoteknologi.

Hälsa & medicinNatur & teknik

Långsamma muskler ger godare griskött

I Sydkorea finns en unik lantrasgris som är känd för sitt röda, marmorerade och goda kött. Nu har ett internationellt forskarlag visat att grisen har en genvariant som inte finns hos moderna grisraser. Genen påverkar muskelvävnadens fiberuppuppbyggnad, och ger grisen mer långsamma muskelfibrer.

Färre laxyngel dör i sjukdomen M74

Tiaminbrist hos lax leder till att yngel inte utvecklas som de ska. Efter en period av hög dödlighet i förökningsstörningen M74, var i genomsnitt endast sju procent av kullarna drabbade i år. De friskaste laxarna hittades i Ljusnan och värst drabbad var Skellefteälven.

Miljö & klimatNatur & teknik

Osynligt band mellan elektroner banar väg för morgondagens kvantdatorer

Elektronpar, sammanlänkade kvantmekaniskt, flödar fritt – och ger så kallad supraledning. Ny forskning visar att denna sammanlänkning kvarstår även om elektronerna går i varsin nanotråd parallellt. Och till och med snabbare än om elektronparen befinner sig i samma tråd. Upptäckten kan leda till framtida genombrott för kvantdatorer.

Natur & teknik