Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Så mår fisk och skaldjur i svenska vatten

​Statusen för torsk i Kattegatt och östra Östersjön och för hälleflundra i Västerhavet är så dålig att arterna inte bör fiskas alls. Utvecklingen är mer positiv för makrill, långa och nordhavsräka. Det visar SLU:s årliga översikt ”Fisk- och skaldjursbestånd i svenska hav och sötvatten”, som görs på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten.

Miljö & klimatNatur & teknik

En svampspor kan avslöja ett helt genom

Forskare vid Uppsala universitet har utvecklat ett nytt sätt att studera mikroorganismer. Den nya metoden gör det möjligt att utifrån väldigt lite material få en överblick över hela organismens dna. I studien har forskarna använt sporer från en särskild svamp de studerar men metoden kan också användas för andra små och svårstuderade organismer.

Natur & teknik

Förmåga att hantera kris svårt att mäta

Förmåga att kunna hantera besvärliga situationer och kriser – det borde vara viktigt att mäta när krisberedskap bedöms. Sverige satsar miljarder på krisberedskap. Syftet är att stå bättre rustade i händelse av kris eller katastrof. Men att ta reda på om satsningarna har effekt och ökar förmågan är svårt med dagens bedömningsmetoder.

Natur & teknikSamhälle & kultur

Snabba spinntillstånd öppnar för kvantdatorer

Framtidens elektroniska teknik, som datorer, kräver allt mindre komponenter. Här kan kvantmekaniken bli en lösning, men det finns många utmaningar. Nu har forskare från bland annat Uppsala och Örebro universitet visat att så kallade spinntillstånd kan förflyttas mellan atomer mycket snabbare än förväntat.

Hål lagade i anonymitetsnätverket Tor

Anonymitetsnätverket Tor, med miljontals dagliga användare världen över, är viktigt för människor i utsatta situationer för att exempelvis undgå övervakning eller censur. Nu har två Karlstadforskare identifierat brister i anonymitetsskyddet och bidragit till tekniker som gör nätverket säkrare för användarna.

Natur & teknik

Byar tappar fåglarna när husen moderniseras

Antalet fåglar i byar minskar ofta när äldre hus rivs och ersätts med moderna hus, enligt en polsk studie. Nu visar forskare vid SLU och i Polen att fåglarna också missgynnas av att äldre hus renoveras för att till exempel bli mer energisnåla. En orsak är att tillgången på boplatser minskar.

Miljö & klimatNatur & teknik