Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Vatten existerar som två olika vätskor

Forskare har med hjälp av röntgenlaserstudier lyckats visa att vatten finns som två helt olika vätskor – där tätheten skiljer så mycket som 20 procent. Skulle det gå att hålla de bägge vätskorna i ett vanligt glas, skulle de separera med en tydlig gränsyta dem emellan precis som i ett glas med vatten och olja.

Natur & teknik

Proteinstudie ger mer kunskap om cellandning

Proteinernas uppgift i cellmembranet är att omvandla energi till en form som alla celler i kroppen kan använda och hos människor görs det genom cellandningen. Trots att processen är livsviktig vet man inte i detalj hur den fungerar. Genom att flytta ett av dessa proteiner till ett syntetiskt cellmembran har man lyckats ta reda på mer om hur proteinet ser ut och hur det arbetar.

Hälsa & medicinNatur & teknik

Granfrön för miljarder hotas av svamp

Granfrön från utvalda träd är nödvändiga för att trygga återväxt inom skogsbruket. Men tillgången på frön sinar, delvis på grund av en svamp som förstör grankottarna. En studie visar nu att skadesvampen är beroende av närbelägen hägg för att kunna angripa.

Miljö & klimatNatur & teknik

Känd stjärna lyser sämre av kallare gas

En röd superjätte i Orions stjärnbild har minskat kraftigt i ljusstyrka och man har hittills trott att stjärnan ska explodera eller att den skyms av ett moln av damm. En studie visar nu att det beror på att delar av ytan, som består av glödande gas, har svalnat.

Natur & teknik

Vad hände med vattnet på Venus?

Historiskt sett hade Venus antagligen en så stor vattenmängd att det skulle kunnat skapa ett vattendjup på upp till flera hundra meter. Men det är bara några få decimeter av vattnet som försvunnit ut till rymden – så vart tog resten vägen?

Natur & teknik

Navigationssystem får lokalsinne som ett bi

Hur kommer det sig att bin alltid hittar hem igen – den rakaste vägen, till och med? Vad är det i insektshjärnan som gör navigationen så lätt? Och kan man kopiera den funktionen? En grupp forskare har härmat insektshjärnans lokalsinne, för att konstruera ett enkelt och energisnålt navigationssystem.

Natur & teknik

Uråldriga arvsanlag förs vidare utan parning

Hur kan organismer vars DNA är så olika att de inte får någon avkomma när de parar sig ändå utbyta gener? En ny studie avslöjar en oväntad mekanism som tillåter utbyte av DNA trots att sexuell fortplantning normalt inte är möjlig, tack vare upptäckten av ett levande jästfossil med uråldrig arvsmassa.

Natur & teknik