Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Rovern Perseverance letar liv på Mars

Den sexhjuliga rovern Perseverance är inte den första av sitt slag på Mars. Tidigare farkoster som Opportunity och Spirit har hittat tydliga bevis för att flytande vatten länge funnits på ytan. Perseverance uppgift är nu att leta efter spår av eventuellt tidigare liv i kratern Jezero, där den har landat.

Fjärilen som ser rött

Forskare har upptäckt att synen hos atalafjärilen har utvecklats så att de ser röda färgnyanser lika bra som blå. En förmåga som ger dem specifika fördelar, exempelvis i jakten på nektar. I studien användes en ny metod som gör det fullt möjligt att avgöra vad och vilka färger insekter kan se.

Samspelet mellan X och Y överraskar

Honor och hanar från en och samma population får ungar med bättre överlevnad. Detta jämfört med de vars föräldrar kommer från olika populationer som har varit åtskilda länge. Det visar forskning från Lunds och Karlstads universitet.

Natur & teknik

Fynd av urgamla fossila svampar i Siljans meteoritkrater

Nyupptagna borrkärnor från Siljansringens berggrund visar att svamp koloniserade kratern för miljontals år sedan. Svampar som bidrog till att växthusgasen metan bildades i den gigantiska kratern.
– Mikroorganismers förmåga att kolonisera och överleva i jordens mest ogästvänliga miljöer fortsätter att förbluffa oss, säger forskaren Henrik Drake som lett studien.

Jorden bildades av småstenar

Rådande teori är jorden uppstod genom kollisioner mellan asteroider som klumpades ihop, och att det tog mellan 30 till 100 miljoner år för Tellus att få sin nuvarande form och storlek. Men, ny forskning visar att vår planet snarare bildades av millimeterstora småstenar som sögs ihop till en himlakropp och att det ”bara” tog fem miljoner år.

Natur & teknik

Miljövänligare vätgas med liten polymerprick

Nio små flaskor fyllda med vätska i olika färger.

Vätgas för energianvändning kan utvinnas ur vatten och solljus med hjälp av fotokatalysatorer. Forskare vid Uppsala universitet har utvecklat sammansatta polymerpartiklar i nanostorlek som gör framställningen mer miljövänligt. De pyttesmå polymerprickarna fördelar sig jämnt i vatten, vilket ökar reaktionsytan och mer ljus kan lagras i form av vätgas.

Miljö & klimatNatur & teknik