Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Affärsmodeller över gränserna om solelen ska vinna land

Solel passar många länder och skulle kunna vara vanligare om energibolag anpassade sina affärsmodeller efter marknadens förutsättningar.
– Villkoren för att erbjuda solceller skiljer sig mycket åt mellan olika länder, och det missar många energibolag, säger Kajsa Ahlgren Ode, forskare inom industriell ekonomi vid Lunds tekniska högskola.

MiljöNatur & teknikSamhälle & kultur

Högre klimatkostnader för utrikesflyg

Det är tio gånger dyrare för klimatet att resa till populära semesterorter som Phuket och New York jämfört med att flyga inrikes. Det visar en granskning av de samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget. Resans längd och flygplanets storlek har betydelse för stor klimatkostnaden blir.

MiljöNatur & teknik

Så tämjdes kaninens hjärna

En slående skillnaden mellan våra husdjur och deras vilda ursprungsarter är det tama beteendet. Men exakt hur påverkas hjärnan när en kanin utvecklas från att vara vild till tam? Tydliga skillnader syns speciellt i de områden i hjärnan som kontrollerar rädsla, visar forskare som tagit en högupplösande magnetkamera (MRI) till hjälp.

Natur & teknik

Med kroppen som din framtida el-leverantör

Kan kroppen själv generera elektricitet genom att vandra, bära en tung ryggsäck eller bara genom att svettas i solstolen en varm sommardag? El som sedan lagras i hållbara biobatterier som du använder i teknikprylar till alla dina utomhusaktiviteter.
Inte riktigt än, men om några år är det förmodligen möjligt.

Natur & teknik