Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Kasserat fiskkött kan bli fullvärdigt fiskfoder

Det är möjligt att producera högvärdigt foderprotein från outnyttjade biprodukter inom sjömatsindustrin. Idag används till exempel inte det fiskkött som finns kvar vid skelettet när fiskfiléer har avlägsnats. Vattenbruket kan bli hållbarare om biprodukter används istället för vildfångad foderfisk, visar studier vid Göteborgs universitet.

Miljö & klimatNatur & teknik

Laestadius kan ha spritt kornet i Norrbotten

Norrbottniska kornfrön från missväxtåren i slutet av 1800-talet är förvånansvärt lika, rent genetiskt. Det kan ha varit Lars-Levi Laestadius, eller någon i hans familj, som tagit med sig utsädet när de flyttat mellan olika orter i trakten. Det misstänker forskare efter att ha upptäckt att fröburkar som sparats på museum hade donerats av en släkting till Laestadius.

Natur & teknikSamhälle & kultur

Svart hål kretsar kring röd jättestjärna

En internationell forskargrupp har upptäckt ett säreget objekt som kretsar kring en röd jättestjärna. Himlakroppen är osynlig men har ändå en stark påverkan på stjärnans bana. Med hjälp av datorsimuleringar utförda vid Lunds universitet kan forskarna nu slå fast att den mystiska följeslagaren måste vara ett svart hål.

Natur & teknik

Operation rädda biet – men hur?

Jordbruk och bekämpningsmedel hotar världens bin, som är nödvändiga för pollinering av våra grödor. Ovårdade fältkanter och oklippta gräsmattor med stor mångfald kan vara ett sätt att rädda vildbina som konkurreras ut av tambin – som mest producerar honung.

Miljö & klimatNatur & teknik

Tryck från vattendroppar ger växten panik

Vatten inte bara bidrar till växters tillväxt. Vattendroppars tryck mot bladytan utlöser även stresshormoner som jasmonsyra. Dessa cellulära förändringar går snabbt och gör växter bättre rustade mot sjukdomar och torka. Det visar en internationell studie ledd av forskare vid Lunds universitet och The University of Western Australia.

Natur & teknik