Elsparkcykel och andra cyklar på gata i storstad.
Bild: Depositphotos
Artikel från forskning.se

Texten baseras på ett pressmeddelande. Läs mer om vårt innehåll.

Elsparkcyklar har ofta pekats ut som farligare än elcyklar, men bilden förändras när fordonen jämförs på lika villkor. En studie från Chalmers visar nu att elcykelresor i städer har åtta gånger högre olycksrisk än resor med elsparkcykel, räknat per kilometer med hyrda fordon.

Elsparkcyklar har blivit ett vanligt transportmedel i städer – med stundtals intensiv medierapportering om olyckor. Men en ny studie från Chalmers, där forskarna analyserat olycksstatistik och vägt in flera faktorer, visar att elsparkcyklar inte nödvändigtvis är farligare än elcyklar eller vanliga cyklar.

Studien bygger på dataunderlag från resor med hyrda elsparkcyklar och elcyklar i sju europeiska städer: Gävle, Berlin, Düsseldorf, Cambridge, Kettering, Liverpool och Northampton.

Åtta gånger högre risk med elcykel

Forskarna analyserade totalt 686 olyckor med elsparkcyklister och 35 med elcyklister. Det höga antalet olyckor bland elsparkcyklar speglar att de användes betydligt mer. Men olycksrisken var ändå lägre för elsparkcyklar – oavsett om resultatet beräknades utifrån antalet resor, restiden eller reslängden mätt i avstånd.

– När vi räknade på reslängd visade det sig att elcyklister var åtta gånger mer benägna att råka ut för en olycka än elsparkcyklister. Det är ett resultat som överraskade oss, säger Marco Dozza, professor i trafiksäkerhet på Chalmers, i ett pressmeddelande.

Det är första gången forskare kunnat jämföra så kallad mikromobilitet detaljerat och rättvist mellan flera länder och städer. En avgörande faktor har varit användningen av GPS-data. Det har gjort det möjligt att mäta exponering – alltså hur mycket fordonen faktiskt används – med större precision än tidigare.

Alla fordon hade hyrts

Alla fordon i studien var hyrda och användes i stadskärnor. Enligt forskarna blir då jämförelsen mer rättvis än tidigare studier som undersökt risker.

– Tidigare studier har ofta jämfört äpplen med päron. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och har inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används – eller om det rör sig om hyrda eller privatägda fordon. När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer såg vi att elsparkcyklister faktiskt har en lägre olycksfrekvens än elcyklister, säger Marco Dozza.

Forskarna betonar dock att resultaten inte ska ses som ett definitivt bevis för att elsparkcyklar är säkrare än elcyklar. Det finns fortfarande osäkerhetsfaktorer, till exempel underrapportering av olyckor och skillnader i hur fordonen används.

Planering och val av fordon kan påverkas

– Men vi kan säga så mycket som att tidigare studier grovt har underskattat säkerheten hos elsparkcyklar i relation till elcyklar. Det kan i sin tur ha fått konsekvenser för hur städer reglerar och planerar mikromobilitet. I en del städer försöker man styra mikromobiliteten mot elcyklar, som anses vara bättre eftersom tidigare forskning har skapat föreställningen att all typ av cykling är säkrare än all typ av elsparkcykling, säger Marco Dozza och fortsätter:

– Nu när det visar sig att det inte stämmer så kan beslutsfattare behöva tänka om. Detta kan också påverka konsumenternas beslut, om de hyr elcykel i stället för elsparkcykel för att de tror att det är säkrare.

Vetenskaplig artikel:

Is e-cycling safer than e-scootering? Comparing injury risk across Europe when vehicle-type, location, exposure, usage, and ownership are controlled, Journal of Safety Research.

 

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera