Artikel från Högskolan i Skövde

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Går det att spela dataspel som blind? Jodå, med inkluderande speldesign går det fint. Personer med nedsatt syn spelar genom att dra fingret över touch-skärmen och lyssna efter ljud som guidar dem genom spelet. Spelappen Frequency Missing har utvecklats vid Högskolan i Skövde.

Majoriteten av alla spel behöver du kunna se för att spela. Det är få som är anpassade för att även kunna spelas av personer med nedsatt syn eller andra funktionsvariationer. Frequency Missing är ett undantag.

Den inkluderande designen innebär att alla ska kunna spela, även de som är blinda eller har annan synrelaterad funktionsvariation. De med nedsatt syn spelar genom att dra fingret över touch-skärmen och lyssna efter ljud som guidar dem genom spelet.

Berättelsedrivet med intressanta ljud

Just för peka-klicka-spel blir det extra viktigt med en intressant story och miljö. Per-Anders Östblad, adjunkt på Högskolan i Skövde, är en av personerna bakom idén till Frequency Missing.

– Eftersom vi ville inkludera personer med synnedsättning valde vi att göra ett berättelsedrivet spel. Det är en spännande, lite rolig och rätt så barnvänlig berättelse inspirerad av noir-deckare, Tintin och möjligtvis lite Jönssonligan, berättar han.

I peka-klicka-spel är det vanligt att huvudkaraktären återger allt som händer, vilket blir extra viktigt och användbart då det ska kunna spelas av personer med synnedsättning. Huvudpersonen Patricia är radioreporter och spelet utspelar sig till stor del på en radiostation någon gång under 1960- eller 70-talet.

– Under den eran fanns det många intressanta ljud att jobba med. Skrivmaskiner, sladdtelefoner, rullbandspelare och överlag fler mekaniska ljud än vi har omkring oss idag, säger Per-Anders Östblad.

– Många gillar sättet vi tagit fram för att göra peka-klicka-spel tillgängliga och spelets berättelse och atmosfär har varit väldigt uppskattade. Vi har också fått mycket beröm för grafiken och ljudet, säger Henrik Engström, bitr. professor inom informationsteknologi på Högskolan i Skövde.

Utmaning i att få in tänket hos spelföretagen

Det finns andra funktionsvariationer än blindhet, som påverkar spelupplevelsen. Dyslexi och färgblindhet är två exempel som också kan skapa problem för spelaren. Visuell information är väldigt svår att ersätta och Henrik Engström ser nu en utmaning i att bredda inkluderingstänket i fler spelföretag.

– Alla spel kan inte spelas av alla men det är ju onödigt att skapa hinder som inte behöver vara där, säger han.

Frequency Missing är en översättning av spelet Frekvens saknad som från början utvecklades som ett projekt finansierat av Post- & telestyrelsens innovationstävling. Det producerades på svenska för mobila enheter med pekskärm. Efter lansering, och ett gott mottagande, uppstod idén och behovet av att också lansera spelet på engelska.

Henrik Engström, bitr. professor inom informationsteknologi på Högskolan i Skövde är nöjd med recensionerna av den engelska versionen av spelet, till exempel ”Ett mycket bra exempel på hur man gör ett peka-klicka-spel helt tillgängligt för blinda spelare” och “Ett av de bästa spelen jag spelat”.

– Den engelska versionen har professionella röstskådespelare, så resultatet har blivit extra bra. Flera personer har uttryckt önskemål om fler spel av denna typ och vi skulle gärna fortsätta med liknande projekt.

Föregångare till Marvinter

Spelet var föregångare till Marvinter, ett spel som gjordes i samarbete med Sveriges Radios julkalender 2017. Även det spelet var skapat utifrån den inkluderande design som Frequency Missing är uppbyggt med.

Kontakt:

Henrik Engström, bitr. professor informationsteknologi, henrik.engstrom@his.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera