Tema

Thailändska entreprenörer ger liv till landsbygden i två länder

En faluröd stuga inredd med orkidéer och Buddha-altare, och middagsbord med chilistarka köttbullar och sill inlagd med mango. Så kan det se ut i många hem i Sverige. Ny avhandling visar hur thailändska kvinnor, som migrerat till Sverige, knyter ihop den thailändska och svenska landsbygden genom sitt företagande.

– Thailändska kvinnor är en grupp av migranter som är intressant att studera. De driver företag, som foodtrucks, restauranger eller massagesalonger. Det bor nästan 39 000 thailändare i Sverige, och åttio procent av dem är kvinnor, så det gör också den här gruppen speciell, säger Natasha Webster, kulturgeograf vid Stockholms universitet.

Sexton thailändska kvinnor med olika bakgrunder intervjuas i avhandlingen. De flesta kom från landsbygden i Thailand och hade bosatt sig på landet i Sverige, och det var en av de saker som särskilt intresserade Natasha Webster, eftersom de flesta migranter flyttar från landet och in till städerna. Det finns inte så mycket forskning på migration från landsbygd till landsbygd, och Natasha Webster menar att den svenska landsbygden kommer att bli allt mer påverkad av migration.

Ny band mellan landsbygden i Sverige och Thailand
– Det är jätteintressant, eftersom det blir en så social process. Många av de som bor på landet här och driver företag behöver saker från Thailand, som massageoljor eller inredningsdetaljer. Därför reser de ofta tillbaka till landsbygden i Thailand och shoppar till sin svenska rörelse, eller anlitar kompisar som producerar till dem.

Natasha Webster menar också att det på så sätt skapas band och kanaler mellan landsbygden i Sverige och i Thailand, både på det rent personliga planet men också ekonomiskt och utbildningsmässigt. Till exempel är flera av kvinnorna som nu driver massageföretag i Sverige utbildade vid statliga massageinstitut i Thailand.

– De ser sig själva som entreprenörer, företagskvinnor, men de beskriver samtidigt att det är ett svårt jobb. Flera av dem jag intervjuade hade varit egna företagare också i Thailand, före flytten till Sverige. Vissa har kvar sin thailändska rörelse och knyter samman den med den svenska grenen, och ett intressant exempel är en kvinna som nu fokuserar företaget i Thailand på svenska turister, eftersom hon lärt sig svenska.

Bildar nätverk
För många är också företagandet ett sätt att bilda nätverk och att kunna anställa andra thailändare, som på så sätt får en väg in på arbetsmarknaden. Intervjuerna i avhandlingen handlade också om vardagslivet med man och barn, och kretsade mycket kring mat.

– Ja, det var mycket mat kring intervjuerna, mat med kompisar och mat på arbetsplatsen. Köttbullar kommer ofta upp som en slags förklaring, att både thailändare och svenskar äter köttbullar, men på olika sätt.

Natasha Webster.

Natasha Webster.

Natasha Webster är kulturgeograf och har tidigare bott i Thailand. Hon disputerade vid Stockholms universitet med avhandlingen ”Gender and Social Practices in Migration, A case study of Thai women in rural Sweden”.Hör en intervju med Natasha Webster här.

För mer information:
Natsha Webster, Stockholms universitet, e-post: natasha.webster@humangeo.su.se, telefon: 08-16 48 55

Thailändska entreprenörer ger liv till landsbygden i två länder

 lästid ~ 2 min