Artikel från Göteborgs universitet

Buskar har större spridning i naturen och på jorden än träd. Nu finns en ny studie som förklarar varför buskarna är så framgångsrika globalt. Buskarnas många stammar är nyckeln till förståelsen. De ökar både tillväxten och överlevnaden jämfört med träd, enligt forskargruppen bakom studien.

Buskar med blommor och bär är populära i våra trädgårdar och parker, och i naturen har de en avsevärt större global utbredning än träd – de finns på minst 40 procent av jordens landyta, medan träd bara finns på 28 procent av landytan. Ändå har få försökt förstå busken som växtform.

Buskar har fördel av många stammar
Nu har Frank Götmark, Elin Götmark och Anna Jensen, forskare vid Göteborgs universitet, Chalmers respektive Linnéuniversitetet, funnit goda skäl till varför buskar är så framgångsrika på jorden.

Forskarnas teoretiska modell visar att buskar, som ju är uppdelade på flera stammar än träd, har en större total tvärsnittsarea vid basen än träden (när de har samma vedvolym ovan mark). Detta ger en tillväxtfördel för små buskar jämfört med små träd, eftersom buskarna snabbare kan transportera vatten och näring till blad, fotosyntes och tillväxt. Tillgängliga studier i naturen stödjer forskarnas modell.

Bildar fortare grenar och blad
Buskar har också större barkyta, där knoppar anläggs för att bilda grenar. De kan då snabbare bilda blad och krona, vilket ger en extra fördel i tillväxten jämfört med ett träd, som måste satsa på sin enda stam för höjdtillväxt.

Träd har andra fördelar istället, de blir stora och kan beskugga buskarna, enligt forskarna. Men buskarnas goda tillväxt och lägre höjd innebär att de kan blomma tidigare under uppväxten, sätta frö och snabbare sprida sig till nya platser.

Om en stam går av, så klarar sig busken bättre än trädet, som bara har en stam att förlita sig på. Att vara lågväxt innebär också fördelar i blåsiga, kalla och torra miljöer, vilket förklarar att buskar även är vanliga växtformer i ökenartade och arktiska miljöer.

Länk till studien i i Frontiers in Plant Science:
“Why Be a Shrub? A Basic Model and Hypotheses for the Adaptive Values of a Common Growth Form” av Frank Götmark, Elin Götmark och Anna Jensen

Frank Götmark, professor i ekologi vid Göteborgs universitet, 031-786 36 50, 070-230 93 15, frank.gotmark@bioenv.gu.se

Elin Götmark, universitetslektor vid matematiska vetenskaper, Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet, 070-67 87 423, elin@chalmers.se