Artikel från Högskolan i Halmstad

En vanlig bil som gjorts om dels till att kunna vara självkörande, dels till att kunna samverka och kommunicera med andra fordon. Med den vann studenter vid Högskolan i Halmstad den internationella tävlingen Grand Cooperative Driving Challenge 2016 i Nederländerna.

Team Halmstad, med sex masterstudenter från Högskolan i Halmstad, vann i tuff konkurrens den prestigefulla Grand Cooperative Driving Challenge 2016. Tävlingen, som gick av stapeln i Nederländerna, avgjordes i helgen som gick. Vinsten är helt ofattbar, säger två av studenterna i Team Halmstad:

– Det känns jättebra. Det är kul att systemet vi utvecklat fungera så pass bra att det tog oss ända till förstaplatsen, säger Viktor Frimodig och Oscar Uddman Jansson.

Glädje i Team Halmstad efter segern. Viktor Frimodig, Oscar Uddman Jansson, Jérôme Detournay, Thomas Rosenstatter, Golam Shahanoor, Wojciech Mostowski, Victor Díez Rodrìgues och Maytheewat Aramrattana. (Foto: GCDC16-TNO)
Glädje i Team Halmstad efter segern. Viktor Frimodig, Oscar Uddman Jansson, Jérôme Detournay, Thomas Rosenstatter, Golam Shahanoor, Wojciech Mostowski, Victor Díez Rodrìgues och Maytheewat Aramrattana. (Foto: GCDC16-TNO)

Konkurrensen var hård. Totalt deltog tio lag, varav fem från Sverige.

– Det var många bra lag, bland annat presterade alla svenska lag väldigt bra, säger Oscar Uddman Jansson.

Samarbete och robust system
Under GCDC måste de olika lagen samarbeta med varandra för att kunna genomföra tävlingen. Fordonen kommunicerar med varandra och med olika sensorer utmed vägen, och varje lags fordon fyller en viss funktion. Det handlar om att göra bilen självkörande samt just att få den att kommunicera.

– Vi märkte de sista dagarna innan tävlingen att vårt system är väldigt robust. Vi förstod att vi hade en bra chans hamna i topp tre, men vi hade inte räknat med att vinna, säger Oscar Uddman Jansson.

De tävlande genomförde två moment, dels att köra där två filer går ihop till en genom blixtlåsprincipen, in i ett så kallat fordonståg, dels att anpassa hastigheten för att skapa ett jämt flöde i en vägkorsning.

– Vårt system är byggt med väldigt många olika moduler. Det är en stor fördel när man testar och därför har vi också kunnat utveckla ett så pass stadigt system. Vi har också gjort många datorsimuleringar innan vi testade systemet på riktigt på vägen, det är en annan viktig faktor, säger Viktor Frimodig.

Den andra goda placeringen
Wojciech Mostowski, universitetslektor och lagledare, bekräftar Team Halmstads glädje.

– Den detaljerade utvärderingen av vår insats har vi inte sett ännu. Men vi tror att vinsten beror på den bergfasta kommunikationsmodulen som vi utvecklade, liksom att vi felfritt utförde scenariot med vägkorsningen, och annat som bidrog till den totala poängen, säger Wojciech Mostowski.

Tony Larsson, professor och handledare för laget, säger att vinsten verkligen är rolig också med tanke på att Högskolan placerade sig väl även förra gången tävlingen hölls.

– Vi kom tvåa i GCDC 2011, med hårfin marginal till ettan. Teamet har jobbat fantastiskt och de har brottats med många oförutsägbara problem kring programvarans integration med bilen, säger Tony Larsson.

I teamet har två personer främst jobbat med kommunikationen, tre personer har fokuserat på integrationen med bilen och kontrollsystemet och en har haft huvudansvar för att ta beslut om de manövrar som bilen ska utföra.

– Det viktigaste är dock att vi varit ett lag, alla har hjälpts åt där det behövts, säger Oscar Uddman Jansson.

Medlemmarna i Team Halmstad studerar alla på Masterprogrammet i inbyggda och intelligenta system på Högskolan i Halmstad. Jérôme Detournay, Golam Shahanoor, Thomas Rosenstatter, Victor Díez Rodrìgues, Oscar Uddman Jansson och Viktor Frimodig har jobbat med GCDC-projektet mer eller mindre sedan oktober förra året. För de flesta av dem är tävlingen en del av examensarbetet på utbildningen.

Bra och brett stöd
Lagledare för Team Halmstad i år var förutom Wojciech Mostowski även doktoranden Maytheewat Aramrattana.

– Ledarna har varit fantastiska. Vi har också haft ett väldigt bra stöd från Högskolan och olika företag, säger studenterna.

Det är framför allt säkerheten i trafiken som ökar när bilar och lastbilar automatiseras helt eller delvis. Även en minskad bränsleförbrukning och ett bättre utnyttjande av vägnätet är fördelar som lyfts fram. Högskolan i Halmstad bedriver, i nära samarbete med industrin, mycket forskning inom områdena ”samverkande intelligenta transportsystem” och ”samverkande automatisering”.

Fotnot: Volvo sponsrade Team Halmstad med en ny bil. TASS International bidrog med PreScan. en mjukvaruplattform för att simulera trafik och testa automatiserade körapplikationer. Andra som stöttat laget är Viktoria Swedish ICT, Fengco och Safer.

Läs mer om arbetet med bilden på Högskolan i Halmstads hemsida: Studenter tävlar med självkörande bilar

Om tävlingen GCDC
The Grand Cooperative Driving Challenge 2016 avgjordes 28-29 maj på motorvägen mellan Helmond och Eindhoven i Nederländerna. Totalt deltog tio lag, varav fem från Sverige. På andra plats kom KIT Karlsruhe, Tyskland, på tredje kom KTH, Stockholm.

GCDC är en del av i-GAME-projektet, ett forskningsprojekt om samverkande och självkörande bilar som stöds av EU-kommissionen. Bakom i-GAME står den holländska forskningsorganisationen TNO, Eindhoven University of Technology, den spanska testmiljön IDIADA and forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT.

För mer information:
Oscar Uddman Jansson, masterstudent, osc15uddj@hh.se, 0738-05 02 32
Viktor Frimodig, masterstudent, viktor@frimodig.com, 0732-61 07 74
(studenterna är på resan fot och återkommer till Halmstad den 6 juni)
Tony Larsson, handledare, professor 035-16 71 68, tony.larsson@hh.se
Wojciech Mostowski, lagledare, universitetslektor, wojciech.mostowski@hh.se

 

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera