Artikel från Linköpings universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Ekhiotz Jon Vergara, nybliven doktor vid Linköpings universitet, har utvecklat EnergyBox, ett verktyg som mäter och beräknar hur mycket energi uppkopplade prylar drar, som spel, chattar och appar. Han fann stora möjligheter till energieffektivisering.

Stora utvecklingsresurser läggs nu ner för att öka batteriernas livslängd i mobiltelefoner och andra mobila enheter. Men det finns stora energivinster att hämta även i mjukvarorna visar Ekhiotz Jon Vergara i sin doktorsavhandling vid Institutionen för datavetenskap, LiU.

– Hittills har apputvecklarna inte brytt sig så mycket om hur mycket energi de uppkopplade prylarna drar, men allt fler börjar få upp ögonen för de här frågorna, exempelvis Spotify som använt verktyget, säger Ekhiotz Jon Vergara.

Han har utvecklat EnergyBox, ett verktyg som lägger samman energiförbrukningen för själva dataöverföringen i nätet med energiförbrukningen i en mobiltelefon eller annan uppkopplad enhet. I avhandlingen finns förslag på mer energieffektiva lösningar och han har också använd EnergyBox för att jämföra hur mycket energi olika chattar, appar och dataspel drar.

Det visar sig nämligen att energiförbrukningen inte beror på hur mycket data som skickas, utan på hur det skickas.

Mycket utsänd data drar inte alltid mycket energi
– Mängden data som sänds är inte proportionell mot energiförbrukningen. Till exempel Messenger sänder mycket data och drar mycket energi, Google hangout sänder betydligt mindre data och är mer energisnål medan Kik sänder lite data men drar mycket energi, berättar han.

Han har även testat ett stort antal onlinespel, med en eller flera spelare, och funnit stora skillnader i energiförbrukningen mellan annars likvärdiga spel.

Några incitament för mjukvaruutvecklarna att minska energiförbrukningen finns dock inte.

– Det här är ett problem som behöver lösas på sikt, säger Ekhiotz Jon Vergara.

Många faktorer bakom energiförbrukningen
Frågan är inte enkel för den totala energiförbrukningen beror på många faktorer: hur nätoperatören har optimerat nätet, hårdvaran i telefonen, operativsystemen och hur energikrävande respektive app eller spel är. Ofta har vi många appar igång och helheten är inte summan av de olika delarna eftersom systemen påverkar varandra.

– I avhandlingen har jag visat på några möjliga metoder att fördela energikostnaden och även givit riktlinjer för hur man väljer mellan alternativen.

2013 såldes enligt analysfirman Gartners beräkningar 1 miljard smartphones i världen. För att ladda upp 1 miljard telefoner i ett år gör vi av med 4TWh, enligt beräkningarna i avhandlingen, vilket motsvarar ett mindre kärnkraftverk. Gartner beräknar att det i år, 2016, ska säljas 1,5 miljarder smartphones i världen och att det totalt finns 4,5 miljarder mobiltelefoner.

Avhandlingen: Energy Modelling and Fairness for Efficient Mobile Communication, Ekhiotz Jon Vergara, Insitutionen för datavetenskap, Linköpings universitet 2016.

Kontakt: Tekn Dr Ekhiotz Jon Vergara, ekhiotz.vergara@gmail.com, 0707 419 186

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera